Projekt zakłada udział 5 pracowników Filharmonii w Szczecinie, odpowiedzialnych za organizację corocznego projektu International Lutosławski Youth Orchestra (ILYO), w wizycie studyjnej na zaproszenie Stowarzyszenia Norweskich Orkiestr Młodzieżowych (UNOF) w Oslo. Tematem wizyty jest zarządzanie orkiestrami młodzieżowymi jako formy przygotowania uczniów i absolwentów szkół muzycznych do pracy w charakterze zawodowych muzyków orkiestrowych. Projekt służyć będzie nawiązaniu i rozwijaniu współpracy instytucjonalnej pomiędzy Filharmonią i UNOF w zakresie realizacji międzynarodowych programów i projektów z zakresu edukacji muzycznej, pozwoli uczestnikom wizyty na zdobycie wiedzy w zakresie zarządzania i organizacji programów i projektów dla młodych muzyków. Wnioski i doświadczenia z wizyty studyjnej zostaną uwzględnione w realizacji kolejnej edycji ILYO. Projekt stanowi wstęp do długofalowej współpracy obu organizacji.
Celem Programu jest zmiana w edukacji. W dalszym planie nasz program przyczyni się do poprawienia jakości życia, zmniejszania różnic w obrębie Europy oraz wzmacniania stosunków Polsko- Islandzkich w obszarze edukacji. Wzmocnimy potencjał ludzki i wiedzę w Polsce. Instytucja przyjmująca “Art of Living Iceland” jest wzorową instytucją edukacyjną w Rejkiaviku od lat prowadzącą programy poprawy jakości życia poprzez dostosowane narzędzia jogi, ćwiczenia oddechu, uważności i zarządzania emocjami i stresem dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Art of Living przyjmie 4 osoby z Fundacji na 5-dniową wizytę studyjną. Pojadą trenerzy i specjaliści Fundacji aby obserwować i nauczyć się jak działają programy Art of Living na Islandii, jakie są efekty ich wprowadzenia i współpracuję ze szkołami i instytucjami edukacyjnymi. Pragniemy przywieźć i zaadaptować do warunków polskich metody jakie odnoszą sukces i mają pozytywny wpływ na jakość życia wszystkich objętych programem Art of Living.
Projekt dotyczy realizacji 3-dniowej wizyty studyjnej o charakterze job-shadowingu dla 5 osób: 4 nauczycieli i 1 dyrektora Niepublicznej Szkoły Podstawowej Warsaw Montessori School (WMS). do Norlights Montessoriskole Stavanger (NMS) – norweskiej szkoły podstawowej. Celem projektu jest wzmocnienie kompetencji kadry WMS w zakresie profilaktyki zdrowotnej, dbałości o zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne uczniów (w tym edukacja włączająca), a także obserwacja metod pracy i wymiana doświadczeń w zakresie zarządzania w edukacji. W trakcie wizyty zaplanowano udział naszej kadry w obserwacji stosowanych w norweskiej szkole programów i metod prowadzenia zajęć i programów profilaktycznych dla uczniów. Dyrektor zapozna się z norweskim modelem organizacji i zapewnienia wysokiej jakości pracy szkoły. Rezultatem będzie wdrożenie zaobserwowanych metod edukacji włączającej w praktyce WMS, a także zaangażowanie norweskiej szkoły do projektu wymiany uczniów.
Głównym celem projektu jest udział 4 pracowników w wizycie studyjnej w Klettaskóli Islandia co wpłynie na: – pogłębienie wiedzy z zakresu autyzmu, poznanie nowych technik i metod pracy obowiązujących w Islandii, – pogłębienie wiedzy nauczycieli z zakresu alternatywnych metod komunikacji, poznanie nowych technik i metod obowiązujących w Islandii, – rozszerzenie umiejętności językowych, co umożliwi lepszy dostęp do literatury światowej oraz aktualnych badań dotyczących problemu, – nawiązanie i rozwijanie współpracy z placówkami, w których prowadzona jest terapia niemówiących dzieci z autyzmem, wymiana doświadczeń – nawiązanie kontaktów umożliwiających w przyszłości nawiązanie partnerstwa skutkującego wspólnym projektem (Erasmus/eTwinning) – unowocześnienie warsztatu pracy nauczycieli. Projekt przyczyni się do rozwoju naszej placówki, zwiększy atrakcyjność naszej oferty edukacyjnej w środowisku lokalnym jako placówki nowoczesnej, korzystającej z europejskich doświadczeń i metod pracy.
Projektem zostanie objętych 5 przedstawicieli instytucji partnerskich, którzy odbędą wizytę studyjną w Norwegii. Celem wizyty jest rozwój zawodowy uczestników projektu i poprawa jakości pracy z młodzieżą. Możliwość przyjrzenia się sposobom pracy z młodzieżą w norweskim systemie edukacji, pozwoli uczestnikom na stanie się multiplikatorami, oraz przeniesienie nabytych doświadczeń i wiedzy na grunt polski. Uczestnikami projektu są osoby posiadające wykształcenie wyższe i na co dzień pracujące z młodzieżą m.in. zagrożoną wykluczeniem społecznym. Długoterminowymi rezultatami projektu będą: poprawa jakości kształcenia, nawiązanie współpracy z organizacjami partnerskimi w Norwegii oraz w dalszej przyszłości realizacja wspólnych projektów angażujących młodzież.
Celem projektu jest podniesienie kompetencji wolontariuszy Fundacji ALIA RES (4 osób) poprzez nawiązanie współpracy z norweską organizacją FURIM INSTITUT, zdobycie nowej wiedzy i umiejętności oraz opracowanie planu działań w oparciu o zdobyte podczas wizyty studyjnej doświadczenia. W 3-dniowej wizycie studyjnej weźmie udział 4 przedstawicieli Fundacji – dwóch członków Zarządu oraz dwóch współpracowników / wolontariuszy. Program wizyty studyjnej obejmuje elementy o różnym charakterze i różnych metodykach. Główna tematyka wizyty związana jest z edukacją outdoorową, edukacją poprzez sport i turystykę. Projekt wzmocni potencjał Fundacji ALIA RES, a ponadto przyniesie indywidualne korzyści uczestnikom wizyty (wzrost wiedzy / kompetencji, rozwój umiejętności), którzy wykorzystają zdobyte doświadczenia w pracy na rzecz sektora NGO i aktywizacji społeczności lokalnej. Planowanym efektem wizyty będzie wspólne przygotowanie przez obie organizacje założeń kolejnego projektu.
Celem projektu jest podniesienie kompetencji kadry zarządczej Fundacji AGERE AUDE (3osoby) poprzez nawiązanie współpracy z islandzką organizacją AFRIKIKO-ISLAND PANORAMA CENTER oraz opracowanie planu działań w oparciu o zdobyte podczas wizyty studyjnej doświadczenia oraz wiedzę. W 3-dniowe wizycie weźmie udział 3 przedstawicieli Fundacji. Program wizyty obejmuje elementy o różnych charakterze i różnych metodykach. Kluczowe założenie opiera się na autentycznym podejściu do uczenia się (proces obejmujący dynamiczne interakcje między zdobywającym wiedzę, zadaniem i środowiskiem) i uczeniu się przez doświadczenie. Projekt przyniesie indywidualne korzyści uczestnikom wizyty (wzrost wiedzy / kompetencji, rozwój umiejętności), którzy wykorzystają zdobyte doświadczenia w pracy na rzecz sektora NGO i aktywizacji społ.lokalnej, ale przedsięwzięcia będzie oddziaływać także na inne, lokalne organizacje partnerskie. Planowanym efektem wizyty będzie wspólne przygotowanie założeń kolejnego projektu.
Podjęte działania służą przygotowaniu projektu edukacyjnego na temat procesów integracyjnych imigrantów w Europie i Polsce w perspektywie edukacji włączającej. Rezultatem projektu będzie seminarium doktoranckie w IFiS PAN. Problematyka migracyjna, w tym szanse na włączenie imigrantów w procesy edukacyjne państw przyjmujących są nie tylko ważne dla socjologii polskiej, co jest ważne dla IFiS PAN, mają też znaczenie społeczne w kontekście Polski, która przyjmuje dużą liczbę imigrantów. W trakcie realizacji projektu, i w czasie wizyty w UI, z którym IFiS PAN współpracuje od 2015 r. zostaną podjęte następujące działania: analiza literatury przedmiotu, opracowanie metodologii (m.in. teoria kontaktu i asymilacji), skorzystanie z doświadczeń partnera z UI, przygotowanie programu seminarium. Uczestnik wizyty jest jeden, będzie odpowiedzialny za prowadzenie seminarium, w który obok problematyki integracji imigrantów będzie też studiowana kwestia reakcji społecznych wobec imigrantów.
Projekt jest typowym projektem edukacyjnym, którego głównym celem jest zapoznanie się ze specyfiką edukacji więziennej w Norwegii. Chcemy podejrzeć w jaki sposób edukatorzy więzienni pracują z dorosłymi skazanymi w Norwegii, jakich metod używają w procesie edukacyjnym, a przede wszystkim główny nacisk chcemy położyć na zapoznanie się z technikami e-learningowymi, które są stosowane w realiach norweskich (powodem jest fakt,iż e-learning w polskiej edukacji więziennej praktycznie nie istnieje). Planujemy wysłać cztery osoby, które są czynnymi zawodowo edukatorami więziennymi w Polsce, i którzy na co dzień edukują polskich więźniów. Planujemy wziąć czynny udział w zajęciach edukacyjnych i wymienić dobre praktyki z kolegami po fachu, zapoznać się z nowymi elementami edukacji więziennej, które (o ile to będzie możliwe) będziemy chcieli zaszczepić na polskim gruncie. Liczymy na to, że podejrzane techniki i metody kształcenia (przynajmniej część z nich) sprawdzą się w polskich realiach.
Podjęte działania służą przygotowaniu projektu edukacyjnego na temat reakcji społecznych wobec imigrantów w Europie i Polsce, w tym problemu edukacji włączającej dla imigrantów. Rezultatem projektu będzie seminarium doktoranckie w IFiS PAN w 2020 r. Problematyka migracyjna, w tym szanse na włączenie imigrantów w procesy edukacyjne państw przyjmujących w Europie są nie tylko ważne dla socjologii polskiej, co stanowi korzyść długoterminową dla IFiS PAN, ale także mają duże znaczenie społecznie i polityczne w kontekście Polski, która przyjmuje dużą liczbę imigrantów. W trakcie realizacji projektu, w tym w czasie wizyty w UiB, z którym IFiS PAN współpracuje od 2010 r. zostaną podjęte następujące działania: zgromadzenie literatury przedmiotu, opracowanie programu i metodologii seminarium (e.g. włączająca edukacja), skorzystanie z doświadczeń partnera z UiB, przygotowanie programu kursu seminaryjnego. Uczestnik jest jeden, będzie odpowiedzialny za prowadzenie seminarium.