Projekt Eos

Projekt Eos

Polski system edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (ONI) zabezpiecza potrzeby tej grupy do 24 r.ż., po ukończeniu szkoły osoby te zostają bez należytego wsparcia, a system w którym się kształcili nie przygotował ich dostatecznie do samodzielnego i niezależnego życia. Cel i rezultaty: Opracowanie, przetestowanie, wdrożenie i wystandaryzowanie modelowych rozwiązań w zakresie usamodzielniania ONI z uwzgl. strategii organizacyjnej (w tym architekturę społeczną i środowiskową), programów nauczania, narzędzi ewaluacji i komplementarnej metodyki kształcenia wykorzystującej rozwiązania ICT, Neurodydaktyki (eyetracking i.in) i aktywnych met. kształcenia. Wyprac. model ma być możliwy do wdrożenia w każdej szk. spec. Uczestnicy i beneficjenci projektu to przede wszystkim uczniowie szkół specjalnych w PL i ISL ok 50uczestników bezpośrednich i min 120pośrdenich oraz kadra pedagogiczna i społeczna zajmująca się kreowaniem procesu ich kształcenia ok 32os. bezpośrednio i min.100pośrednio.

Nowe podejście do nauczania – nowa metodyka zajęć z języka angielskiego w klasach 0-3 szkół podstawowych

Projekt polega na współpracy podmiotów sektora edukacji z Polski i Norwegii, dzięki której znacząco poprawi się oferta szkół podstawowych w zakresie nauczania jęz. angielskiego. 17-osobowy zespół projektowy bazując na najlepszych praktykach opracuje Podręcznik metodyczny dla klas 0-4 i stworzy Bank Pomysłów, skąd można będzie czerpać wiedzę i inspiracje do skutecznego kształcenia najmłodszych. Nowe umiejętności zdobędą nie tylko uczestnicy, ale też przeszkolone będzie 150 osób reprezentujących inne placówki (także kształcące dzieci z trudnościami w uczeniu się). Z efektów projektu skorzysta zatem ok. 6000 uczniów. Projekt sprzyja włączeniu społecznemu i rozszerza bazę wiedzy w Polsce, odpowiadając na problem niedostosowania polskiej szkoły do wyzwań XXI wieku. Wymiana doświadczeń między partnerami (spotkania i mobilność) oraz wspólne tworzenie innowacyjnych materiałów edukacyjnych pozwoli nawiązać trwałe kontakty między szkołami z obszaru EOG.

Standardy edukacyjne dla polskiego języka migowego

Projekt ma na celu stworzenie warunków do poprawy jakości edukacji włączającej dla uczniów wymagających komunikacji i nauczania z wykorzystaniem polskiego języka migowego. W efekcie projektu zostaną stworzone i opublikowane analizy dotyczące ESOKJ dla języków migowych, opis kompetencji dla polskiego języka migowego oraz opis zasad oceny kompetencji dla polskiego języka migowego. Powyższe dokumenty składają się na standardy edukacyjne dla polskiego języka migowego. Wdrożenie standardów polega na przeprowadzeniu seminariów dla min. 30 nauczycieli polskiego języka migowego oraz podpisaniu deklaracji wdrożenia standardów przez min. 20 instytucji edukacyjnych. Standardy zostaną przedstawione Polskiej Radzie Języka Migowego w celu uzyskania rekomendacji. Stworzenie standardów i ich implementacja stanowi realizację zapisów art. 24 Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami. Standardy dla polskiego języka migowego są konieczne dla poprawy jakości edukacji uczniów z niedosłuchem.

Otherness-Togetherness-Aesthetics. Aesthetic learning processes and Shakespeares immersive and timeless universe

Projekt polega na współpracy i wdrożeniu metod estetycznych w procesach nauczania na czterech polskich uczelniach przy wsparciu norweskiej uczelni Universitetet i Sørøst-Norge, Campus Notodden. Powstanie 5 zespołów projektowych (łącznie 15 osób), które poznają się w Gdańsku na szkoleniu połączonym z wymianą doświadczeń. Przez kolejne pół roku polskie uczelnie będą pracować wspólnie z norweskimi specjalistami nad stworzeniem programu nowych zajęć – od semestru letniego wprowadzanych na partnerskich uczelniach. Studenci, biorący udział w stworzonych w ten sposób kursach, otrzymają możliwość udziału w 10-dniowym obozie naukowym w Gdańsku, który poszerzy wiedzę i umożliwi szersze nawiązanie kontaktów. Dzięki nastawieniu projektu na osoby aktywnie pracujące i studiujące – czyli takie, które mogą stosować nabyte umiejętności w praktyce zawodowej, dbamy o długoterminowy wpływ rezultatów projektu. Finałem projektu będzie konferencja naukowa w Notodden oraz wydanie recenzowanej publikacji.

Wychowanie to podstawa. Tworzenie i testowanie narzędzi wspierających szkoły w budowaniu włączających programów wychowawczych dla wszystkich uczniów

Celem projektu jest przygotowanie i upowszechnienie modelowego procesu planowania, tworzenia i wdrażania rozwiązań wzmacniających funkcję wychowawczą szkoły, nastawioną na kształcenie u uczniów i uczennic kompetencji społecznych, obywatelskich i osobistych, przy jednoczesnym wzmocnieniu inkluzyjności działań eduk. Odbiorcami projektu będzie 620 nauczycieli i 160 instytucji (szkół). Do rezultatów należą: programy wsparcia wychowawców, poradnik dot.modelowych rozwiązań, doskonalący kurs internetowy, programy szkoleń, rekomendacje i dobre praktyki. Działania przyczynią się do wzbogacenia zasobów merytorycznych n-li na poziomie wiedzy, postaw i umiejętności, co wpłynie na jakość godzin do dyspozycji wychowawcy, wzmocni efektywność planowanych procesów wychowawczych szkoły. W długoterminowej perspektywie projekt przyczyni się do rozwijania przez CEO oferty wsparcia szkół w realizacji funkcji wychowawczej i włączającej oraz pozwoli dotrzeć z propozycją metodologii do nowych grup odbiorców.

Manufaktury przyszłości Podlasie proinnowacyjność działań edukacyjnych i wychowawczych, wzbogacających system opieki społecznej nad dziećmi w oparciu o metodę Design Thinking

Celem jest podniesienie kompetencji metodycznych 12 nauczycieli, m.in. ze szkoły podstawowej, która znajduje się na terenie osiedla socjalnego i 12 pracowników CEN w Białymstoku poprzez nabycie uprawnień moderatora procesu Design Thinking w efekcie, którego powstanie publikacja zawierająca przykładowe scenariusze działań edukacyjnych i wychowawczych, skupiających się na kształceniu kompetencji proinnowacyjnych. W projekcie zastosowano metodologię SWOT. Potrzeba realizacji wynika z faktu niskiego poziomu kreatywności podstaw programowych i warsztatów pracy nauczycieli, który nie sprzyja rozwijaniu innowacyjności uczniów i nauczycieli. Planowane działania obejmują wypracowanie oferty edukacyjnej CEN w Białymstoku, umożliwiającej wyrównanie szans edukacyjnych dzieci zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zakłada się, że dzięki realizacji projektu i powstałym materiałom wzrośnie liczba szkolnych działań projektowych, charakteryzujących się dużym poziomem kreatywności rozwiązań.

Zwiększenie wiedzy i kompetencji studentów położnictwa w zakresie zdrowia psychicznego i zaburzeń psychicznych w okresie okołoporodowym. „Położne dla zdrowia psychicznego”

Depresja w czasie ciąży i depresja poporodowa wpływają na samopoczucie kobiety, więź z dzieckiem i funkcjonowanie całej rodziny. Od 2019 r. zgodnie ze standardem organizacji opieki okołoporodowej określenie ryzyka depresji i nasilenia jej objawów jest zadaniem położnych. Celem proponowanego projektu jest opracowanie programu nauczania studentów położnictwa w obszarze zaburzeń zdrowia psychicznego w okresie okołoporodowym (PMHP). Rozwój edukacji położnych przyczyni się do włączenia społecznego osób z PMHP oraz ich społecznej i zawodowej integracji poprzez poprawę jakości opieki okołoporodowej. W ramach projektu opracowane zostaną nowe metody i narzędzia edukacyjne, zaadaptowane zostanie narzędzie ułatwiające położnym skryning depresji oraz przeprowadzone zostaną nowatorskie badania. W edukacji położnych uwzględnione zostaną oddziaływania zarówno na młode matki jak i młodych ojców, sprzyjając włączeniu społecznemu całych rodzin.

Od grosika do złotówki – program edukacyjny z multimedialnym pakietem dydaktycznym dla pierwszego etapu kształcenia szkoły podstawowej

Projekt ma na celu opracowanie nowej i uaktualnienie istniejącej oferty kształcenia pierwszego etapu edukacji w szkole podstawowej w ramach programu Od grosika do złotówki (OGDZ). Tematyka projektu pozwala na kształtowanie u dziecka pożądanych zachowań, nawyków i postaw zw. ze współpracą w grupie, przedsiębiorczością, gospodarowaniem swoimi finansami, oszczędzaniem, trafnym przewidywaniem i unikaniem różnych ryzyk, które utrwalane w procesie edukacyjnym zaprocentują w dojrzałym wieku. Działania obejmują opracowanie i wdrożenie innowacyjnych metod i narzędzi edukacyjnych dla trenerów i nauczycieli do pracy z uczniami kl II i III SP (8-9 lat). Skierowanie projektu do tej gr.uczniów (14 000 os.) wynika z faktu,iż edukacja z zakresu przedsiębiorczości to nie tylko wiedza, ale i w dużym stopniu kształtowanie określonych nawyków oraz właściwej postawy. Do projektu włączeni są także rodzice. Uczestnikami projektu są: zespół autorów (10 os.), trenerzy (22 os.) oraz nauczyciele (700 os.).

Bałtyk bez barier – zwiększenie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży poprzez wykorzystanie metod aktywizujących

„Bałtyk bez barier” to projekt edukacyjny wykorzystujący innowacyjne metody nauczania przedmiotów przyrodniczych związanych ze środowiskiem morskim. Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie nowoczesnych metod nauczania oraz programu edukacyjnego z zakresu ochrony Morza Bałtyckiego, poszerzenie wiedzy i wdrożenie edukacji włączającej. Projekt skupiony będzie na naukach morskich jako wysoce transdyscyplinarnych i atrakcyjnych dla młodzieży, ale także z powodu braku w podstawie programowej elementarnej wiedzy o środowisku morskim. W opracowanie programu zaangażowani będą eksperci edukacji pozaformalnej i formalnej z różnych instytucji z Polski i Norwegii. Opracowany program zostanie zweryfikowany przez nauczycieli, uczniów w tym uczniów o różnym stopniu niepełnosprawności w czasie warsztatów i szkoleń (łącznie 34 dni zajęć, 345 uczniów, 167 nauczycieli). To nowe narzędzie nauki pozwoli nauczycielom w przyszłości wzmocnić potencjał uczniów i ukształtować w nich postawy proekologiczne.

Od zmysłu do umysłu.

Zintegrowane zmysły to sprawne umysły. Projekt jest odpowiedzią na potrzebę dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej i rozwoju neuromotorycznego, które powodują problemy w nauce i zachowaniu, trudności w podejmowaniu decyzji i akceptowaniu zmian. Konsekwencją zachowań jest niezrozumienie i wykluczenie. Projekt stwarza program szkolenia dla nauczycieli-nieterapeutów, do zrozumienia podłoża trudności szkolnych i behawioralnych dzieci. Korzyścią dla dzieci stworzenie warunków do rozwoju potencjału, co umożliwi im w przyszłości pełne włączenie w życie społeczne i zawodowe. Projekt jest skierowany do 150 osób, pracujących w mniejszych miejscowościach, na obszarach peryferyjnych. Rezultaty zostaną przekazane szerokiemu gronu szkolnemu, a sieci współpracy będą dzieliły się efektami, by zmniejszyć negatywne skutki wykluczenia-ucieczki w świat wirtualny czy w substancje psychoaktywne, nadużywania alkoholu, a w konsekwencji agresji i przemocy.