Za nami konferencja podsumowująca Program Edukacja MF EOG 2014-2021!
Zadaniem Programu Edukacja, wdrażanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, było kształtowanie spójnego systemu edukacyjnego, dostosowanego do zmian społecznych i ekonomicznych, oraz budowanie efektywnych partnerstw instytucjonalnych. 5 grudnia 2024 r. w Warszawie podsumowano jego realizację w ramach Funduszy EOG. Wydarzenie było wyjątkową okazją do świętowania wspólnych sukcesów, wymiany doświadczeń i refleksji nad przyszłością edukacji.
Konferencję otworzyły wystąpienia gości specjalnych: Joanny Muchy – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Przewodniczącej Rady FRSE, Konrada Wojnarowskiego – Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Andreasa Røsberga – Pierwszego Sekretarza Ambasady Norwegii, Jana Hernika – reprezentanta Ambasady Islandii, Margunn Instefjord (Norwegia) – przedstawicielki HK-DIR – Norweskiego Dyrektoriatu ds. Wyższej Edukacji i Umiejętności, Andrésa Peturssona (Islandia), przedstawiciela Islandzkiego Centrum Badań – RANNIS oraz Mirosława Marczewskiego – Dyrektora Generalnego FRSE.
Podczas wydarzenia uhonorowano wyróżnionych uczestników programu, dziękując za ich wkład w realizację projektów wspierających m.in. innowacyjność, inkluzję i zrównoważony rozwój w edukacji. Podsumowanie programu przedstawiły z ramienia FRSE: Alina Prochasek, Członkini Zarządu FRSE oraz Liliana Budkowska, Dyrektor biura programów zewnętrznych FRSE. Szczególnym momentem były wystąpienia motywacyjne Beneficjentów Programu Edukacja: Jakuba Wolnego oraz prof. Katarzyny Węsierskiej. Ich historie pełne pasji i zaangażowania pozostaną przykładem zmiany w edukacji.
Wydarzeniu towarzyszyły występy artystów z Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu – Beneficjenta Programu Edukacja oraz wernisaż fotografii Kai Zapaśnik – uczestniczki działań projektowych w Volda University College (NO), studentki Uniwersytetu SWPS, nagrodzonej w konkursie #EduStories.
W dniach 13-14 czerwca 2024 r. w Warszawie odbyło się Seminarium Bilateralne „Empowering Tomorrow’s Workforce: Exploring AI and Future Tech in VET and C-VET” organizowane przez Program Edukacja w ramach Funduszy Norweskich i EOG.
Seminarium było okazją do podjęcia dyskusji na tematy skomplikowane, niełatwe, ale jednocześnie pilne – przede wszystkim w kontekście tego, jak musi zmienić się edukacja w odpowiedzi na współczesne wyzwania nowych technologii. Można było usłyszeć głosy przedstawicieli szkół, środowisk akademickich, przemysłu, a także osób odpowiedzialnych za kształtowanie polityki w zakresie kształcenia zawodowego zarówno z Polski, jak i Islandii, Liechtensteinu oraz Norwegii. Wspólnie zastanawiano się nad innowacyjnymi strategiami i narzędziami, które pomagają wypełnić lukę między edukacją a wymaganiami przyszłego rynku pracy.
Wydarzenie otworzyła Alina Prochasek, członkini zarządu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji:
– W tym szybko rozwijającym się krajobrazie technologicznym kształcenie i szkolenie zawodowe (VET) ma większe znaczenie niż kiedykolwiek. Naszym celem na najbliższe dwa dni będzie zbadanie, w jaki sposób sztuczna inteligencja i inne pojawiające się technologie mogą przekształcić te dziedziny, przygotowując naszych pracowników na wyzwania i możliwości jutra.
Z ramienia norweskiego partnera Programu Edukacja głos zabrała również Margunn Instefjord, przedstawicielka Norweskiego Dyrektoriatu ds. Wyższej Edukacji i Umiejętności (HK-DIR).
Gościem specjalnym wydarzenia była prof. Aleksandra Przegalińska, prorektor ds. współpracy z zagranicą i ESR w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, która w inspirujący sposób przedstawiła rolę sztucznej inteligencji w sektorze VET.
W ramach konferencji odbyły się dwa panele dyskusyjne:
Sam fakt niezbędności partnerstwa między edukacją a biznesem paneliści uznali za oczywisty. Na dzisiejszym dynamicznym rynku współpraca między instytucjami edukacyjnymi, partnerami branżowymi oraz organami rządowymi jest bardziej istotna niż kiedykolwiek.
Paneliści zgodzili się również, że kluczowe jest bieżące reagowanie na potrzeby zmieniającego się rynku, który często wymaga od pracowników umiejętności obsługi coraz to nowszych technologii. Katarzyna Kołodziejska, dyrektor Szkół ZDZ w Radomiu, wskazała Branżowe Centra Umiejętności (BCU) jako dobry przykład skutecznej odpowiedzi na to wyzwanie:
– To budujące doświadczenie, gdy edukacja łączy się dzięki BCU z biznesem.
Drugiego dnia wydarzenia uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy warsztatowe. Podczas sesji prowadzonych metodą Design Thinking nie tylko wspólnie opracowywali zagadnienia z wykorzystania AI w edukacji zawodowej. Szukali również możliwości wzmacniania partnerstw oraz współpracy nad innowacyjnymi rozwiązaniami przy wsparciu międzynarodowej społeczności VET. Efektami podzielili się podczas spotkania podsumowującego, które zamykało Seminarium.
Bardzo dziękujemy Wam za aktywne uczestnictwo, pytania oraz międzynarodowe rozmowy!
Znamy już zwycięzców w konkursie storytellingowym Programu Edukacja #EduStories!
W dn. 5.10.23 w Lublinie odbyła się uroczysta gala rozdania nagród, którą w imieniu gospodarzy Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Operatora Programu Edukacja otworzyła Liliana Budkowska, Dyrektor Biura Programów Zewnętrznych i Międzysektorowych. W imieniu Darczyńców Programu głos zabrała Marion Kindle-Kuehnis, reprezentująca Agencję ds. Kształcenia Międzynarodowego (AIBA) – Partnera Programu z Liechtensteinu.
Komisja Konkursowa wyłoniła pięciu laureatów (wyniki poniżej grupowego zdjęcia).
Miejsce I:
LXIX Liceum Ogólnokształcące im. Bohaterów Powstania Warszawskiego 1944 za film Leona Kunicy „Finding my Community”
Miejsce II (dwie nagrody ex-aequo):
Miejsce III (dwie nagrody ex-aequo):
Dziękujemy wszystkim Beneficjentom, którzy na co dzień dzielą się projektowymi doświadczeniami i nie przestają nas inspirować, w szczególności jednak naszym Laureatom, którzy w pracach konkursowych opowiedzieli nam swoje niezwykłe historie.
Gratulujemy!
Z radością informujemy, że konkurs storytellingowy #EduStories, ogłoszony w ramach Programu Edukacja, został rozstrzygnięty!
Spośród zgłoszonych prac, Komisja Konkursowa wyłoniła pięciu laureatów (w porządku alfabetycznym):
Wręczenie nagród odbędzie się 5 października br. w Lublinie, podczas uroczystej gali.
Gratulujemy zwycięzcom!
Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG) i Norweski Mechanizm Finansowy (NMF) na lata 2014-2021 to źródła bezzwrotnej pomocy dla Polski pochodzącej z trzech krajów EFTA (Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu) będących zarazem członkami EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego), tj. Norwegii, Islandii i Liechtensteinu.
Fundusz Współpracy Dwustronnej został ustanowiony na podstawie umowy pomiędzy Komitetem Mechanizmu Finansowego i Norweskim Ministerstwem Spraw Zagranicznych a Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej (Krajowym Punktem Kontaktowym), w celu wzmocnienia stosunków dwustronnych między Państwami-Darczyńcami a Państwami-Beneficjentami, m.in. poprzez wspólną realizację projektów z podmiotami z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii.
W związku z kryzysem uchodźczym wywołanym agresją zbrojną Rosji na niepodległe państwo Ukrainy, w kwietniu 2022 roku granicę Rzeczypospolitej Polskiej przekroczyło ponad 3 mln uchodźców. Ze względu na płeć i wiek imigrantów (kobiety i dzieci) jednym z wyzwań stojących przed Polską w tym czasie była aktywizacja dzieci oraz ich mam w okresie wakacji. Zamknięcie placówek opiekuńczo-wychowawczych w tym okresie spowodowało konieczność sprawowania osobistej opieki nad dziećmi przez mamy, które nie mogły w tym okresie świadczyć pracy.
Odpowiadając na tę potrzebę, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, pełniąca rolę Operatora Programu Edukacja ogłosiła nabór wniosków w trybie konkursowym na organizację wakacyjnych warsztatów edukacyjnych dla uchodźców ukraińskich przebywających na terytorium RP.
Alokacja środków przewidzianych na realizację inicjatyw wyniosła 1 600 000 EUR.
I Organizacja wakacyjnych warsztatów edukacyjnych dla uchodźców ukraińskich przebywających na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej – informacje ogólne
1. Charakterystyka inicjatywy
Wakacyjne warsztaty edukacyjne miały odpowiadać na zidentyfikowane we wstępie problemy wskazane dla dwóch dominujących grup uchodźców przebywających na terytorium Polski, czyli kobiet i ich dzieci mających status zgodny z definicją zawartą w art. 1 ust. 1 Ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
2. Nabór i promocja
Nabór wniosków o dofinansowanie organizacji wakacyjnych warsztatów edukacyjnych dla uchodźców ukraińskich przebywających na terytorium RP został ogłoszony 29 kwietnia 2022 r. i trwał do 22 maja 2022 r. Promocja naboru wniosków prowadzona była dość szeroko i odbywała się wielotorowo. Informacje na jego temat umieszczone zostały na stronie internetowej Programu Edukacja (education.org.pl), profilu Facebook Programu oraz rozpowszechnione poprzez lokalne media na terenie całej Polski.
Zorganizowano również dwa spotkania informacyjne dla wnioskodawców oraz szkolenie z rozliczania i raportowania inicjatyw.
3. Kwalifikowalni Wnioskodawcy i ich Partnerzy
Do ubiegania się o dofinansowanie w ramach naboru uprawnione były polskie podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej, mające status organizacji pozarządowych i prowadzące działalność w sektorze edukacji formalnej lub nieformalnej na terytorium RP nieprzerwanie od co najmniej 12 miesięcy, licząc od daty złożenia wniosku.
Wnioskodawca mógł zrealizować projekt samodzielnie. Partnerstwo nie było obligatoryjne, ale było dodatkowo premiowane podczas oceny merytorycznej. Organizacją partnerską mogły być:
Wnioskodawca był uprawniony do złożenia 1 wniosku w konkursie. W przypadku złożenia kilku wniosków przez jedną instytucję, ocenie podlegał ostatni ze złożonych wniosków według kolejności wpłynięcia zgłoszeń.
4. Uprawnione działania, czas trwania inicjatywy oraz liczba uczestników
Preferowanymi działaniami dla kobiet były warsztaty:
Działania przeznaczone dla dzieci miały z kolei zawierać elementy integracyjne i edukacyjne oraz wpływające na dobrostan dzieci, dobrane w sposób odpowiedni do ich wieku.
Dodatkowe punkty podczas oceny merytorycznej mogły otrzymać wnioski dotyczące tematyki radzenia sobie z traumą.
Inicjatywa mogła rozpocząć się nie wcześniej niż 16 czerwca 2022 r. oraz musiała się zakończyć w terminie 30 dni kalendarzowych od daty zakończenia ostatniego turnusu. Mogła ona zawierać więcej niż jeden cykl wyjazdów, tj. obejmować od 1 do 4 turnusów trwających od 7 do 14 dni każdy, realizowanych w okresie lipiec-sierpień 2022 r. dla grup nie większych niż 90 osób każda (od 20 do 30 kobiet oraz od 20 do 60 dzieci w grupie). W każdym turnusie musiała wziąć udział inna grupa uczestników.
5. Kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie
Całkowita dostępna wysokość środków przeznaczona na realizację inicjatyw wyniosła 1 600 000 EUR. Maksymalna wartość jednego turnusu mogła wynieść 35 000 EUR.
Dofinansowanie w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej było udzielane w następującej proporcji: 50,85% finansowania ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 i 49,15% finansowania ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021.
6. Wysokość dofinansowania
Dofinansowanie inicjatyw pokrywało do 100% całkowitego, kwalifikowalnego kosztu inicjatywy i przyznawane było w EUR.
7. Koszty kwalifikowalne
Budżet inicjatywy został skonstruowany w oparciu o koszty rzeczywiste i koszty pośrednie, obejmujące poniższe kategorie:
Budżet inicjatywy podlegał ocenie merytorycznej pod kątem efektywności ekonomicznej. Operator Programu na etapie oceny merytorycznej mógł dokonać redukcji kosztów w każdej kategorii.
II Realizacja wakacyjnych warsztatów edukacyjnych dla uchodźców ukraińskich przebywających na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej
1. Złożone wnioski
Wnioski o dofinansowanie realizacji inicjatyw były składane wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą systemu OnLine FRSE.
W konkursie złożono 109 wniosków, aplikując łącznie na kwotę 7 043 592,62 EUR.
2. Ocena formalna
Ocena formalna złożonych wniosków została przeprowadzona przez pracowników Operatora Programu. W przypadku ustalenia konieczności uzupełnienia wniosku Wnioskodawca był wzywany do przesłania brakujących dokumentów w terminie 3 dni kalendarzowych od daty wysłania wezwania do uzupełnienia wniosku. Wnioski spełniające kryteria formalne zostały przekazane do oceny merytorycznej.
Z podlegających ocenie 109 wniosków, 77 pozytywnie przeszło ocenę formalną.
3. Ocena merytoryczna
Ocena merytoryczna złożonych wniosków była dokonywana zgodnie z następującymi kryteriami:
Dofinansowanie przyznawane było w miarę dostępności środków inicjatywom, które otrzymały minimum 60% możliwych do otrzymania punktów (bez kryteriów promujących), tj. co najmniej 60 punktów ramach oceny merytorycznej. Operator sprawdzał również prawidłowość naliczonego budżetu. Jeśli podczas oceny wykazano błędy w naliczonej, wnioskowanej wysokości dofinansowania, a wniosek otrzymał wystarczającą do akceptacji pod względem merytorycznym liczbę punktów, Wnioskodawcy proponowano podpisanie umowy z budżetem uwzględniającym korektę. 65 wniosków przeszło pozytywnie ocenę merytoryczną.
4. Podpisane umowy
Ostatecznie do dofinansowania zarekomendowanych zostało 28 inicjatyw, a 37 zostało umieszczonych na liście rezerwowej. Ze względu na rezygnację dwóch podmiotów jeszcze przed podpisaniem umowy, zarekomendowano do dofinansowania 3 inicjatywy z listy rezerwowej. W rezultacie zawarto w sumie 29 umów na realizację inicjatyw na łączną kwotę 1 574 969,31 EUR. Ostateczną decyzję dotyczącą przyznania dofinansowania dla inicjatyw podjął Zarząd Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji na mocy uchwały.
5. Płatności
Wypłata dofinansowania przekazywana była na rachunek bankowy Beneficjenta wskazany w umowie ws. realizacji inicjatywy. Środki były przekazywane Beneficjentowi zgodnie z poniższym schematem:
Płatności na rzecz Beneficjentów były realizowane poprzez Bank Gospodarstwa Krajowego, zgodnie z terminarzem płatności środków europejskich w PLN i stanowiły one równowartość EUR obliczoną wg kursu wymiany Komisji Europejskiej dla miesiąca, w którym dokonano płatności na rzecz Beneficjenta. Wszystkie płatności na łączną sumę 1 490 230,26 EUR zostały dokonane bez opóźnień, z zachowaniem terminów określonych w umowach ws. realizacji inicjatyw.
7. Wizyty monitorujące
W czasie trwania turnusów przeprowadzono 5 wizyt monitorujących warsztatów edukacyjnych dla ukraińskich uchodźców w miejscu ich realizacji.
III Rozliczenia
1. Ocena Raportów Końcowych
Zgodnie z treścią umowy ws. realizacji inicjatyw, każdy Beneficjent zobowiązany został do przedstawienia Raportu Końcowego wraz z wnioskiem o płatność bilansującą nie później niż w ciągu 15 dni roboczych od zakończenia okresu realizacji inicjatywy.
Raporty były przesyłane drogą elektroniczną w systemie OnLine FRSE.
Raport Końcowy składał się z części merytorycznej oraz finansowej i wraz z załącznikami stanowił podstawę do końcowego rozliczenia inicjatywy.
Oceny merytorycznej raportów dokonywali pracownicy Zespołu Programu Edukacja, zaś oceny finansowej pracownicy Zespołu Rozliczeń i Kontroli Finansowych FRSE.
Na tym etapie przeprowadzono również 3 kontrole finansowe. Ostatecznie zatwierdzono 29 Raportów Końcowych.
Łączny koszt kwalifikowalny wszystkich inicjatyw wyniósł 1 490 230,26 EUR.
IV Podsumowanie
Ogłoszenie naboru na wakacyjne warsztaty edukacyjne dla uchodźców ukraińskich przebywających na terytorium RP było naprawdę wyjątkową sytuacją ze względu na podjętą przez Państwa-Darczyńców decyzję o dofinansowaniu inicjatyw bez konieczności współpracy instytucjonalnej podmiotów polskich z podmiotami z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii. Decyzja ta bez wątpienia odpowiadała na potrzeby wynikające z kryzysu uchodźczego wywołanego agresją zbrojną Rosji na niepodległe państwo Ukrainy. Większość inicjatyw zostało zrealizowanych samodzielnie, jednak spośród kilku inicjatyw w partnerstwie, 2 inicjatywy zostały zrealizowane we współpracy z organizacjami norweskimi.
Ostatecznie w ramach 29 inicjatyw zrealizowano 52 turnusy, które pomogły ponad 2800 ukraińskim matkom i ich dzieciom.
W dniach 27-28 czerwca 2023 r. we Wrocławiu Zespół Programu Edukacja zorganizował spotkanie Operatorów Programów Edukacyjnych finansowanych z funduszy norweskich i EOG w ramach Mechanizmu Finansowego 2014-2021. W wydarzeniu o charakterze warsztatowym wzięli udział reprezentanci Darczyńców z instytucji partnerskich programów z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz delegacje z Chorwacji, Czech, Łotwy, Portugalii, Słowacji, Słowenii, Polski oraz Rumunii. W sumie w wydarzeniu udział wzięło 25 uczestników.
W części otwierającej, każdy z operatorów prezentował rezultaty oraz postępy we wdrażaniu swojego programu. Pierwsza część dyskusji panelowej dotyczyła ogólnej oceny obecnej perspektywy finansowanej, w tym sukcesów, trudności i wyzwań, jakie były częścią doświadczenia poszczególnych operatorów podczas realizacji założeń programowych. Drugi panel dyskusyjny dotyczył współpracy bilateralnej, zarówno w kontekście realizacji wskaźników, jak również skutecznych metod wzmacniania współpracy dwustronnej pomiędzy Państwami-Darczyńcami a Państwami-Beneficjentami.
Drugi dzień wydarzenia przebiegał według scenariusza przygotowanego przez Darczyńców i miał charakter stricte warsztatowy. W toku dyskusji stolikowych, uczestnicy szukali odpowiedzi na postawione przez Darczyńców pytania – jak stworzyć idealny program edukacyjny oraz jakie zmiany należy wprowadzić w następnej perspektywie finansowej.
Spotkanie zapewniło przestrzeń do interesujących rozmów oraz atmosferę pozwalającą na dzielenie się doświadczeniami, które pozwoliły wzmocnić stosunki bilateralne aż 11 europejskich państw.
EDIT: Dziękujemy za wszystkie zgłoszenia do konkursu #EduStories! Zwycięzców poznamy podczas gali rozdania nagród w październiku br.
Jesteś Beneficjentem Programu Edukacja? Masz ciekawą historię uczestnika projektu lub inicjatywy realizowanej w ramach Funduszy Norweskich i EOG? Podziel się nią z nami
i zainspiruj innych!
Weź udział w konkursie storytellingowym #EduStories!
Opowiedz nam o tym, jak uczestnictwo w działaniach projektowych zmieniło życie osoby/osób zaangażowanych w realizację projektu lub inicjatywy (m.in. uczestników mobilności, szkoleń i wizyt studyjnych, partnerów oraz beneficjentów końcowych).
Historię można przedstawić w różnej formie:
Co zrobić, żeby wziąć udział w konkursie?
Wypełnij formularz zgłoszeniowy dostępny na www.education.org.pl (Zakładka Aktualności i Wydarzenia) oraz prześlij pracę konkursową na adres edustories@frse.org.pl w terminie do 31 lipca 2023 r.
Do wygrania:
I miejsce – Aparat fotograficzny – lustrzanka
II miejsce – Tablet
III miejsce – Aparat fotograficzny natychmiastowy z wkładami
Wyróżnienie – Drukarka do telefonu
Szczegółowe informacje dostępne są w REGULAMINIE KONKURSU
Pobierz FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY
CZEKAMY NA WASZE HISTORIE!
Szanowni Państwo,
31 grudnia 2022 roku zakończył się nabór wniosków w Konkursie ,,Zawodowiec Roku 2022” organizowanym wspólnie przez MEiN, KGHM i FRSE.
W Konkursie zgłoszono aż 537 nauczycieli kształcenia zawodowego w 62 dziedzinach. Komisja Konkursowa, po burzliwych obradach wyłoniła 118 nominowanych uczestników w 52 dziedzinach.
Zawodowca Roku 2022 w danej dziedzinie poznamy podczas uroczystej Gali wręczenia nagród. Każdy z nominowanych otrzyma informację o szczegółach Gali drogą mailową.
Poniżej znajdą Państwo listę nominowanych do tytułu „Zawodowiec Roku 2022”.
Lista nominowanych do tytułu „Zawodowiec Roku 2022”
Wszystkim nominowanym serdecznie gratulujemy!