Akcja KA103 HE |
Akcja programu Erasmus+ dotycząca mobilności studentów i pracowników uczelni wyższych z krajami programu. |
|
|
Beneficjent |
Podmiot prawa, na którym spoczywa odpowiedzialność za zainicjowanie, przygotowanie, wdrożenie i rozliczenie projektu |
|
|
Child welfare education |
Edukacja dotycząca systemu opieki społecznej
nad dziećmi. |
|
|
Dofinansowanie projektu |
Dofinansowanie przyznane Beneficjentowi
przez Operatora Programu na wdrażanie projektu |
|
|
ECHE (Karta Erasmusa
dla szkolnictwa wyższego) |
Akredytacja udzielana przez Komisję Europejską, umożliwiająca instytucjom szkolnictwa wyższego
z krajów programu składanie wniosków oraz udział
w aktywnościach z zakresu uczenia się i współpracy w ramach programu Erasmus+. Karta określa podstawowe zasady, jakie instytucja powinna spełniać przy organizowaniu i realizacji wysokiej jakości mobilności, współpracy, oraz wyszczególnia warunki, jakie dana instytucja zgadza się spełnić
w celu zapewniania wysokiej jakości usług
i procedur, a także dostarczania rzetelnych
i przejrzystych informacji. |
|
|
ECTS (Europejski system transferu
i akumulacji punktów w szkolnictwie wyższym) |
System skoncentrowany na osobach uczących się, służący akumulacji i transferowi punktów, oparty
na przejrzystości procesów uczenia się, nauczania
i oceny. Dzięki stosowaniu ECTS, w powiązaniu
z ramami kwalifikacji opartymi na efektach kształcenia, programy studiów i kwalifikacje są bardziej przejrzyste, a uznawanie kwalifikacji jest łatwiejsze. |
|
|
ECVET (Europejski system transferu osiągnięć w kształceniu i szkoleniu zawodowym) |
System, którego celem jest ułatwianie poświadczania, uznawania i akumulacji umiejętności i wiedzy związanych z pracą, uzyskanych podczas pobytu w innym kraju lub w różnych sytuacjach. ECVET służy zwiększeniu zgodności pomiędzy różnymi systemami kształcenia i szkolenia zawodowego w całej Europie i oferowanymi przez nie kwalifikacjami. Obejmuje on procedury oceny, transferu, akumulacji i uznawania kwalifikacji. |
|
|
Edukacja dorosłych |
Wszystkie formy niezawodowej edukacji dorosłych, zarówno o charakterze formalnym,
jak i pozaformalnym. |
|
|
Edukacja włączająca |
Podejście w procesie kształcenia i wychowania, którego celem jest zwiększanie szans edukacyjnych wszystkich osób uczących się poprzez zapewnianie im warunków do rozwijania indywidualnego potencjału tak, by w przyszłości umożliwić im pełnię rozwoju osobistego na miarę swoich możliwości
oraz pełne włączenie w życie społeczne. |
|
|
EQAVET (Europejskie ramy odniesienia na rzecz zapewniania jakości w kształceniu i szkoleniu zawodowym) |
Narzędzie odniesienia dla decydentów w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego, oparte
na czteroetapowym cyklu jakości, który obejmuje ustalanie celów i planowanie, realizację, ocenę
i przegląd. Zapewnia poszanowanie autonomii rządów krajowych i stanowi dobrowolny system
do stosowania przez władze publiczne oraz inne podmioty zaangażowane w zapewnianie jakości. |
|
|
Instytucja szkolnictwa wyższego |
Dowolnego rodzaju instytucja szkolnictwa wyższego, która, zgodnie z krajowym prawem lub praktyką, oferuje uznawane dyplomy lub inne uznawane kwalifikacje szkolnictwa wyższego, niezależnie
od nazwy danej instytucji lub każda instytucja, która zgodnie z krajowym prawem lub praktyką oferuje kształcenie lub szkolenie zawodowe na poziomie szkolnictwa wyższego. |
|
|
Job Shadowing (praktyczne doświadczenie w zakresie nauki) |
Krótki pobyt w organizacji partnerskiej w innym kraju w celu przejścia szkolenia polegającego
na towarzyszeniu pracownikom w ich codziennej pracy w organizacji przyjmującej, a także w celu wymiany dobrych praktyk, zdobycia umiejętności
i wiedzy lub stworzenia trwałych partnerstw poprzez aktywną obserwację. |
|
|
Kadra/pracownicy |
Osoby, które zawodowo albo na zasadzie wolontariatu zajmują się kształceniem, szkoleniem lub pozaformalnym; pojęcie to może obejmować m.in.: profesorów, nauczycieli, osoby prowadzące szkolenia, kadrę kierowniczą szkół, osoby pracujące z młodzieżą oraz pracowników niebędących nauczycielami. |
|
|
Krajowy Punkt Kontaktowy |
Krajowy podmiot publiczny wyznaczony przez Państwo-Beneficjenta jako jednostka odpowiedzialna za osiąganie celów wytyczonych w ramach Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 oraz realizację Memorandum of Understanding. W Polsce rolę KPK pełni Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju |
|
|
Państwa-Beneficjenci EOG |
Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Estonia, Grecja, Węgry, Litwa, Łotwa, Malta, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia |
|
|
Państwa-Darczyńcy |
Islandia, Księstwo Liechtensteinu, Królestwo Norwegii |
|
|
Kształcenie i szkolenie zawodowe |
Kształcenie i szkolenia, mające na celu zapewnienie wiedzy, know-how, umiejętności lub kompetencji wymaganych w określonych zawodach,
a w ogólnym ujęciu na rynku pracy. Do celów Programu Edukacja projekty koncentrujące się
na kształceniu i szkoleniu zawodowym, wstępnym lub ustawicznym, kwalifikują się w ramach działań kształcenia i szkolenia zawodowego. |
|
|
Licencja otwarta |
Licencja umożliwiająca korzystanie z efektów pracy posiadaczy praw autorskich (twórców lub innych posiadaczy praw), wynikająca z udzielenia ogółowi społeczeństwa prawnego zezwolenia na swobodne korzystanie z ich prac; w kontekście wymogu otwartego dostępu w ramach Programu Edukacja taka licencja otwarta musi przynajmniej umożliwiać wykorzystywanie, dostosowywanie
i upowszechnianie. Licencja otwarta powinna być wymieniona bezpośrednio na dziele lub w każdym miejscu, gdzie to dzieło jest udostępnione. Materiały edukacyjne objęte licencją otwartą są nazywane otwartymi zasobami edukacyjnymi (OER). |
|
|
Miesiąc |
Do celów obliczenia dofinansowania miesiąc wynosi 30 dni. |
|
|
Mobilność edukacyjna |
Wyjazd edukacyjny do innego kraju niż kraj zamieszkania w celu podjęcia studiów, szkolenia
lub innego rodzaju uczenia się formalnego, pozaformalnego; może mieć formę praktyk/staży, praktyk zawodowych, wymiany młodzieży, nauczania lub uczestniczenia w doskonaleniu zawodowym; może też obejmować takie aktywności przygotowawcze jak kursy języka kraju przyjmującego. |
|
|
Organizacja edukacji dorosłych |
Każda publiczna lub niepubliczna organizacja działająca w obszarze niezawodowego kształcenia/uczenia się dorosłych. |
|
|
Instytucja przyjmująca |
Instytucją przyjmującą jest organizacja, która przyjmuje uczestników w szczególności w obszarze mobilności. |
|
|
Instytucja wysyłająca |
Instytucją wysyłającą jest organizacja, która wysyła uczestników, w szczególności w obszarze mobilności. |
|
|
Operator Programu |
Instytucja odpowiedzialna za wdrażanie i zarządzanie Programem, przyznająca dofinansowanie Wnioskodawcom na realizację projektów.
W ramach Programu Edukacja funkcję Operatora Programu pełni Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji |
|
|
Osoba o specjalnych potrzebach |
Osoba o specjalnych potrzebach to potencjalny uczestnik, którego indywidualne uwarunkowania fizyczne, psychiczne lub zdrowotne powodują, że jego zaangażowanie w projekt albo mobilność nie byłoby możliwe bez dodatkowego wsparcia finansowego (osoby z niepełnosprawościami). |
|
|
Osoba towarzysząca |
Osoba towarzysząca osobie o specjalnych potrzebach w mobilności w celu zapewnienia ochrony, wsparcia i szczególnej pomocy. |
|
|
Otwarte zasoby edukacyjne (OER) |
Materiały edukacyjne dowolnego rodzaju (np. podręczniki, zeszyty do ćwiczeń, plany zajęć, filmy instruktażowe, pełne kursy internetowe, gry edukacyjne), które można swobodnie wykorzystywać, dostosowywać i udostępniać. OER są publikowane w ramach licencji otwartej lub są własnością publiczną (tj. prawo autorskie do nich wygasło). Bezpłatne materiały, których nie można wykorzystywać ani udostępniać publicznie, nie są OER. |
|
|
Otwarty dostęp |
Ogólna koncepcja publikowania określonego rodzaju materiałów w otwarty sposób, a więc tak, aby były dostępne dla jak największej liczby użytkowników i możliwe do wykorzystania w jak największej liczbie przypadków użyć. |
|
|
Partner projektu |
Podmiot prawa aktywnie uczestniczący
we wdrażaniu projektu i skutecznie się do niego przyczyniający. Przyświeca mu ten sam cel gospodarczy i społeczny co beneficjentowi, który ma być zrealizowany poprzez wdrożenie danego projektu; |
|
|
Partnerzy Programu |
ISLANDIA - Islandzkie Centrum Badań | RANNIS (The Icelandic Centre for Research);
LIECHTENSTEIN - Krajowa Agencja ds. Kształcenia Międzynarodowego | AIBA (The National Agency for International Education Affairs);
NORWEGIA - Norweska Agencja Współpracy Międzynarodowej na Rzecz Poprawy Jakości Kształcenia w Szkolnictwie Wyższym | Diku (Norwegian Agency for International Cooperation and Quality Enhancement in Higher Education); |
|
|
Partnerstwo |
Co najmniej dwa podmioty uczestniczące, współpracujące w celu przygotowania i realizacji projektu lub aktywności w ramach projektu
oraz monitorowania ich wyników. Partnerstwo może być krajowe (tj. angażować organizacje mające siedzibę w tym samym kraju) lub międzynarodowe (angażujące organizacje uczestniczące z różnych krajów). |
|
|
Praktyka/staż |
Pobyt w przedsiębiorstwie lub organizacji w innym kraju w celu zdobycia konkretnych kompetencji wymaganych na rynku pracy i doświadczenia zawodowego oraz lepszego zrozumienia kultury gospodarczo-społecznej danego kraju. |
|
|
Przedsiębiorstwo |
Każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na swoją wielkość, formę prawną bądź sektor gospodarki, w którym działa. |
|
|
Siła wyższa |
Nieprzewidywalna sytuacja wyjątkowa
lub nieprzewidywalne zdarzenie wyjątkowe, będące poza kontrolą uczestnika i niewynikające z jego błędu lub zaniedbania. |
|
|
Studia trzeciego stopnia |
Poziom studiów trzeciego stopnia w Ramach kwalifikacji dla europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego uzgodniony przez ministrów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższe Deskryptory studiów trzeciego stopnia w Ramach kwalifikacji dla europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego odpowiadają efektom kształcenia
na poziomie 8 EQF. |
|
|
Szkoła |
Instytucja zapewniająca kształcenie ogólne, zawodowe lub techniczne, na dowolnym poziomie, od edukacji wczesnoszkolnej po edukację
na poziomie szkoły średniej włącznie. |
|
|
Uczenie się pozaformalne |
Uczenie się, które odbywa się poprzez zaplanowane aktywności (pod względem celów i czasu przeznaczonego na naukę), w którym obecna jest pewna forma wsparcia, ale które nie jest częścią formalnego systemu kształcenia i szkolenia. |
|
|
Umowa ws. realizacji projektu |
Umowa zawierana między Operatorem Programu
a beneficjentem, regulująca wdrażanie konkretnego projektu |
|
|
Wizyta przygotowawcza |
Krótkie wizyty przedstawicieli instytucji/podmiotów z sektora edukacji formalnej i pozaformalnej
do instytucji z Państw-Darczyńców mające na celu:
- nawiązanie współpracy pomiędzy instytucjami z Polski i Państw - Darczyńców,
- podtrzymanie i rozwinięcie dotychczasowych kontaktów międzyinstytucjonalnych,
- przygotowanie i zaplanowanie wspólnego projektu w ramach Programu Edukacja.
|
|
|
Wnioskodawca |
Polski podmiot prawa ubiegający się
o dofinansowanie w ramach Programu Edukacja. |