Wprowadzenie edukacji z zakresu zrównoważonego rozwoju na wybranych uniwersytetach w Polsce

Wprowadzenie edukacji z zakresu zrównoważonego rozwoju na wybranych uniwersytetach w Polsce

Wprowadzimy nowy przedmiot Zrównoważony rozwój na 10 kierunkach (nauki społeczne i polityczne) na Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie Opolskim i Uniwersytecie Wrocławskim. W projekcie udział weźmie 10 akademików z ww. uczelni (bezpośredni beneficjenci), partnerzy z 3 uczelni w Islandii i Norwegii i międzynarodowej organizacji z siedzibą na Svalbardzie oraz eksperci z zakresu tematyki zrównoważonego rozwoju (ZR). Końcowymi beneficjentami będą studenci uczęszczający na ww. przedmiot. W wyniku cyklu spotkań, szkoleń w Polsce, Norwegii i Islandii oraz pracy indywidualnej wykładowców opracujemy 10 Kart Przedmiotów, innowacyjny podręcznik multimedialny, zawierający materiały audiowizualne nakręcone także w Islandii i Norwegii, i rekomendacje dot. szerokiego wprowadzania edukacji z zakresu ZR w kształceniu studiów humanistycznych (roześlemy je do 30 uczelni w kraju). Osiągnięcia projektu będą promowane m.in. podczas ogólnopolskiej konferencji uniwersyteckiej i Festiwalu Filmów HumanDOC.

Projekt Eos

Polski system edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną (ONI) zabezpiecza potrzeby tej grupy do 24 r.ż., po ukończeniu szkoły osoby te zostają bez należytego wsparcia, a system w którym się kształcili nie przygotował ich dostatecznie do samodzielnego i niezależnego życia. Cel i rezultaty: Opracowanie, przetestowanie, wdrożenie i wystandaryzowanie modelowych rozwiązań w zakresie usamodzielniania ONI z uwzgl. strategii organizacyjnej (w tym architekturę społeczną i środowiskową), programów nauczania, narzędzi ewaluacji i komplementarnej metodyki kształcenia wykorzystującej rozwiązania ICT, Neurodydaktyki (eyetracking i.in) i aktywnych met. kształcenia. Wyprac. model ma być możliwy do wdrożenia w każdej szk. spec. Uczestnicy i beneficjenci projektu to przede wszystkim uczniowie szkół specjalnych w PL i ISL ok 50uczestników bezpośrednich i min 120pośrdenich oraz kadra pedagogiczna i społeczna zajmująca się kreowaniem procesu ich kształcenia ok 32os. bezpośrednio i min.100pośrednio.

Nowe podejście do nauczania – nowa metodyka zajęć z języka angielskiego w klasach 0-3 szkół podstawowych

Projekt polega na współpracy podmiotów sektora edukacji z Polski i Norwegii, dzięki której znacząco poprawi się oferta szkół podstawowych w zakresie nauczania jęz. angielskiego. 17-osobowy zespół projektowy bazując na najlepszych praktykach opracuje Podręcznik metodyczny dla klas 0-4 i stworzy Bank Pomysłów, skąd można będzie czerpać wiedzę i inspiracje do skutecznego kształcenia najmłodszych. Nowe umiejętności zdobędą nie tylko uczestnicy, ale też przeszkolone będzie 150 osób reprezentujących inne placówki (także kształcące dzieci z trudnościami w uczeniu się). Z efektów projektu skorzysta zatem ok. 6000 uczniów. Projekt sprzyja włączeniu społecznemu i rozszerza bazę wiedzy w Polsce, odpowiadając na problem niedostosowania polskiej szkoły do wyzwań XXI wieku. Wymiana doświadczeń między partnerami (spotkania i mobilność) oraz wspólne tworzenie innowacyjnych materiałów edukacyjnych pozwoli nawiązać trwałe kontakty między szkołami z obszaru EOG.

Polsko-Norweska wymiana doświadczeń w obszarze edukacji włączającej przy wsparciu psa

Celem projektu jest podniesienie kompetencji zawodowych 10 osób z kadry polskich edukatorów- dogoterapeutów w obszarze prowadzenia zajęć edukacyjnych z psami dla dzieci z trudnościami szkolnymi. Cel będzie realizowany poprzez wymianę doświadczeń i czerpanie wzajemnych inspiracji między polskim i norweskim partnerem. Celem jest też upowszechnienie norwesko-polskich dobrych praktyk w dziedzinie edukacji włączającej z wykorzystaniem dogoterapii szerokiemu gronu odbiorców(100 osób) podczas konferencji. Uczestnicy wezmą udział w budowaniu internetowej grupy dyskusyjnej, wymianach szkoleniowym oraz seminarium praktycznym utrwalającym wiedzę. Metodologia w projekcie to aktywne uczestnictwo, uczenie się z dobrych praktyk, twórcze działanie, udział w szkoleniach, nowoczesne technologie w nauce. Rezultaty projektu to wzrost kompetencji i wiedzy uczestników, skuteczniejsze wsparcie dzieci w edukacji, odejście od tradycyjnych metod nauczania, zwiększone wsparcie dla uczniów z trudnościami.

Otherness-Togetherness-Aesthetics. Aesthetic learning processes and Shakespeares immersive and timeless universe

Projekt polega na współpracy i wdrożeniu metod estetycznych w procesach nauczania na czterech polskich uczelniach przy wsparciu norweskiej uczelni Universitetet i Sørøst-Norge, Campus Notodden. Powstanie 5 zespołów projektowych (łącznie 15 osób), które poznają się w Gdańsku na szkoleniu połączonym z wymianą doświadczeń. Przez kolejne pół roku polskie uczelnie będą pracować wspólnie z norweskimi specjalistami nad stworzeniem programu nowych zajęć – od semestru letniego wprowadzanych na partnerskich uczelniach. Studenci, biorący udział w stworzonych w ten sposób kursach, otrzymają możliwość udziału w 10-dniowym obozie naukowym w Gdańsku, który poszerzy wiedzę i umożliwi szersze nawiązanie kontaktów. Dzięki nastawieniu projektu na osoby aktywnie pracujące i studiujące – czyli takie, które mogą stosować nabyte umiejętności w praktyce zawodowej, dbamy o długoterminowy wpływ rezultatów projektu. Finałem projektu będzie konferencja naukowa w Notodden oraz wydanie recenzowanej publikacji.

Wychowanie to podstawa. Tworzenie i testowanie narzędzi wspierających szkoły w budowaniu włączających programów wychowawczych dla wszystkich uczniów

Celem projektu jest przygotowanie i upowszechnienie modelowego procesu planowania, tworzenia i wdrażania rozwiązań wzmacniających funkcję wychowawczą szkoły, nastawioną na kształcenie u uczniów i uczennic kompetencji społecznych, obywatelskich i osobistych, przy jednoczesnym wzmocnieniu inkluzyjności działań eduk. Odbiorcami projektu będzie 620 nauczycieli i 160 instytucji (szkół). Do rezultatów należą: programy wsparcia wychowawców, poradnik dot.modelowych rozwiązań, doskonalący kurs internetowy, programy szkoleń, rekomendacje i dobre praktyki. Działania przyczynią się do wzbogacenia zasobów merytorycznych n-li na poziomie wiedzy, postaw i umiejętności, co wpłynie na jakość godzin do dyspozycji wychowawcy, wzmocni efektywność planowanych procesów wychowawczych szkoły. W długoterminowej perspektywie projekt przyczyni się do rozwijania przez CEO oferty wsparcia szkół w realizacji funkcji wychowawczej i włączającej oraz pozwoli dotrzeć z propozycją metodologii do nowych grup odbiorców.

Manufaktury przyszłości Podlasie proinnowacyjność działań edukacyjnych i wychowawczych, wzbogacających system opieki społecznej nad dziećmi w oparciu o metodę Design Thinking

Celem jest podniesienie kompetencji metodycznych 12 nauczycieli, m.in. ze szkoły podstawowej, która znajduje się na terenie osiedla socjalnego i 12 pracowników CEN w Białymstoku poprzez nabycie uprawnień moderatora procesu Design Thinking w efekcie, którego powstanie publikacja zawierająca przykładowe scenariusze działań edukacyjnych i wychowawczych, skupiających się na kształceniu kompetencji proinnowacyjnych. W projekcie zastosowano metodologię SWOT. Potrzeba realizacji wynika z faktu niskiego poziomu kreatywności podstaw programowych i warsztatów pracy nauczycieli, który nie sprzyja rozwijaniu innowacyjności uczniów i nauczycieli. Planowane działania obejmują wypracowanie oferty edukacyjnej CEN w Białymstoku, umożliwiającej wyrównanie szans edukacyjnych dzieci zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zakłada się, że dzięki realizacji projektu i powstałym materiałom wzrośnie liczba szkolnych działań projektowych, charakteryzujących się dużym poziomem kreatywności rozwiązań.

Zwiększenie wiedzy i kompetencji studentów położnictwa w zakresie zdrowia psychicznego i zaburzeń psychicznych w okresie okołoporodowym. „Położne dla zdrowia psychicznego”

Depresja w czasie ciąży i depresja poporodowa wpływają na samopoczucie kobiety, więź z dzieckiem i funkcjonowanie całej rodziny. Od 2019 r. zgodnie ze standardem organizacji opieki okołoporodowej określenie ryzyka depresji i nasilenia jej objawów jest zadaniem położnych. Celem proponowanego projektu jest opracowanie programu nauczania studentów położnictwa w obszarze zaburzeń zdrowia psychicznego w okresie okołoporodowym (PMHP). Rozwój edukacji położnych przyczyni się do włączenia społecznego osób z PMHP oraz ich społecznej i zawodowej integracji poprzez poprawę jakości opieki okołoporodowej. W ramach projektu opracowane zostaną nowe metody i narzędzia edukacyjne, zaadaptowane zostanie narzędzie ułatwiające położnym skryning depresji oraz przeprowadzone zostaną nowatorskie badania. W edukacji położnych uwzględnione zostaną oddziaływania zarówno na młode matki jak i młodych ojców, sprzyjając włączeniu społecznemu całych rodzin.

Bałtyk bez barier – zwiększenie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży poprzez wykorzystanie metod aktywizujących

„Bałtyk bez barier” to projekt edukacyjny wykorzystujący innowacyjne metody nauczania przedmiotów przyrodniczych związanych ze środowiskiem morskim. Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie nowoczesnych metod nauczania oraz programu edukacyjnego z zakresu ochrony Morza Bałtyckiego, poszerzenie wiedzy i wdrożenie edukacji włączającej. Projekt skupiony będzie na naukach morskich jako wysoce transdyscyplinarnych i atrakcyjnych dla młodzieży, ale także z powodu braku w podstawie programowej elementarnej wiedzy o środowisku morskim. W opracowanie programu zaangażowani będą eksperci edukacji pozaformalnej i formalnej z różnych instytucji z Polski i Norwegii. Opracowany program zostanie zweryfikowany przez nauczycieli, uczniów w tym uczniów o różnym stopniu niepełnosprawności w czasie warsztatów i szkoleń (łącznie 34 dni zajęć, 345 uczniów, 167 nauczycieli). To nowe narzędzie nauki pozwoli nauczycielom w przyszłości wzmocnić potencjał uczniów i ukształtować w nich postawy proekologiczne.

EDU-ARCTIC 2:od badań polarnych do naukowej pasji – innowacyjna edukacja przyrodnicza w Polsce, Norwegii i Islandii

Projekt EDU-ARCTIC 2 jest skierowany do uczniów w wieku 13–19 lat i ich nauczycieli. Celem projektu jest wdrożenie innowacyjnego sposobu nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w Polsce, Norwegii i Islandii. Misją konsorcjum jest przekształcanie informacji i danych w utrwaloną wiedzę. Program wykorzystuje arktyczne stacje badawcze oraz prowadzone tam obserwacje biologiczne, glacjologiczne i inne. Uczniowie będą mieli okazję poznać pracę naukowców i specyfikę obszarów polarnych. W rezultacie wzrośnie ich zainteresowanie karierą naukową, rozumienie języka naukowego, zdolność interpretacji danych i świadomość, że zmiany w Arktyce mają globalne znaczenie. W ramach projektu powstanie seria filmów 360 stopni z narracją, 40 pakietów edukacyjnych w języku angielskim i 20 w języku polskim. Odbędzie się 180 transmisji lekcji online. Zorganizowanych zostanie 6 warsztatów dla 150 nauczycieli.