Depresja w czasie ciąży i depresja poporodowa wpływają na samopoczucie kobiety, więź z dzieckiem i funkcjonowanie całej rodziny. Od 2019 r. zgodnie ze standardem organizacji opieki okołoporodowej określenie ryzyka depresji i nasilenia jej objawów jest zadaniem położnych. Celem proponowanego projektu jest opracowanie programu nauczania studentów położnictwa w obszarze zaburzeń zdrowia psychicznego w okresie okołoporodowym (PMHP). Rozwój edukacji położnych przyczyni się do włączenia społecznego osób z PMHP oraz ich społecznej i zawodowej integracji poprzez poprawę jakości opieki okołoporodowej. W ramach projektu opracowane zostaną nowe metody i narzędzia edukacyjne, zaadaptowane zostanie narzędzie ułatwiające położnym skryning depresji oraz przeprowadzone zostaną nowatorskie badania. W edukacji położnych uwzględnione zostaną oddziaływania zarówno na młode matki jak i młodych ojców, sprzyjając włączeniu społecznemu całych rodzin.
Projekt ma na celu opracowanie nowej i uaktualnienie istniejącej oferty kształcenia pierwszego etapu edukacji w szkole podstawowej w ramach programu Od grosika do złotówki (OGDZ). Tematyka projektu pozwala na kształtowanie u dziecka pożądanych zachowań, nawyków i postaw zw. ze współpracą w grupie, przedsiębiorczością, gospodarowaniem swoimi finansami, oszczędzaniem, trafnym przewidywaniem i unikaniem różnych ryzyk, które utrwalane w procesie edukacyjnym zaprocentują w dojrzałym wieku. Działania obejmują opracowanie i wdrożenie innowacyjnych metod i narzędzi edukacyjnych dla trenerów i nauczycieli do pracy z uczniami kl II i III SP (8-9 lat). Skierowanie projektu do tej gr.uczniów (14 000 os.) wynika z faktu,iż edukacja z zakresu przedsiębiorczości to nie tylko wiedza, ale i w dużym stopniu kształtowanie określonych nawyków oraz właściwej postawy. Do projektu włączeni są także rodzice. Uczestnikami projektu są: zespół autorów (10 os.), trenerzy (22 os.) oraz nauczyciele (700 os.).
„Bałtyk bez barier” to projekt edukacyjny wykorzystujący innowacyjne metody nauczania przedmiotów przyrodniczych związanych ze środowiskiem morskim. Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie nowoczesnych metod nauczania oraz programu edukacyjnego z zakresu ochrony Morza Bałtyckiego, poszerzenie wiedzy i wdrożenie edukacji włączającej. Projekt skupiony będzie na naukach morskich jako wysoce transdyscyplinarnych i atrakcyjnych dla młodzieży, ale także z powodu braku w podstawie programowej elementarnej wiedzy o środowisku morskim. W opracowanie programu zaangażowani będą eksperci edukacji pozaformalnej i formalnej z różnych instytucji z Polski i Norwegii. Opracowany program zostanie zweryfikowany przez nauczycieli, uczniów w tym uczniów o różnym stopniu niepełnosprawności w czasie warsztatów i szkoleń (łącznie 34 dni zajęć, 345 uczniów, 167 nauczycieli). To nowe narzędzie nauki pozwoli nauczycielom w przyszłości wzmocnić potencjał uczniów i ukształtować w nich postawy proekologiczne.
Zintegrowane zmysły to sprawne umysły. Projekt jest odpowiedzią na potrzebę dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej i rozwoju neuromotorycznego, które powodują problemy w nauce i zachowaniu, trudności w podejmowaniu decyzji i akceptowaniu zmian. Konsekwencją zachowań jest niezrozumienie i wykluczenie. Projekt stwarza program szkolenia dla nauczycieli-nieterapeutów, do zrozumienia podłoża trudności szkolnych i behawioralnych dzieci. Korzyścią dla dzieci stworzenie warunków do rozwoju potencjału, co umożliwi im w przyszłości pełne włączenie w życie społeczne i zawodowe. Projekt jest skierowany do 150 osób, pracujących w mniejszych miejscowościach, na obszarach peryferyjnych. Rezultaty zostaną przekazane szerokiemu gronu szkolnemu, a sieci współpracy będą dzieliły się efektami, by zmniejszyć negatywne skutki wykluczenia-ucieczki w świat wirtualny czy w substancje psychoaktywne, nadużywania alkoholu, a w konsekwencji agresji i przemocy.
Projekt EDU-ARCTIC 2 jest skierowany do uczniów w wieku 13–19 lat i ich nauczycieli. Celem projektu jest wdrożenie innowacyjnego sposobu nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w Polsce, Norwegii i Islandii. Misją konsorcjum jest przekształcanie informacji i danych w utrwaloną wiedzę. Program wykorzystuje arktyczne stacje badawcze oraz prowadzone tam obserwacje biologiczne, glacjologiczne i inne. Uczniowie będą mieli okazję poznać pracę naukowców i specyfikę obszarów polarnych. W rezultacie wzrośnie ich zainteresowanie karierą naukową, rozumienie języka naukowego, zdolność interpretacji danych i świadomość, że zmiany w Arktyce mają globalne znaczenie. W ramach projektu powstanie seria filmów 360 stopni z narracją, 40 pakietów edukacyjnych w języku angielskim i 20 w języku polskim. Odbędzie się 180 transmisji lekcji online. Zorganizowanych zostanie 6 warsztatów dla 150 nauczycieli.
Kompetencje medialne uznawane są za kluczowe we współczesnym świecie. Brak jest systemowych rozwiązań kształtowania kompetencji medialnych nauczycieli i przygotowania ich do rozwoju tych kompetencji u uczniów. Celem projektu jest poprawa jakości i dopasowanie oferty edukacyjnej poprzez opracowanie: 1 narzędzia diagnozy kompetencji medialnych uczniów, 3 programów szkoleń oraz 1 programu studiów podyplomowych dla nauczycieli w zakresie edukacji medialnej oraz rekomendacji w zakresie zmian w polskim systemie edukacji medialnej uczniów i nauczycieli poprzez projekt zintegrowanego systemu kształcenia w zakresie edukacji medialnej we wszystkich typach i poziomach szkół do VI 2022r. Narzędzie diagnozy kompetencji uczniów oraz nowe programy studiów podyplomowych i szkoleń pozwolą na poprawę jakości i dopasowanie oferty edukacyjnej. Rekomendacje będą mogły zostać wykorzystane przez podmioty odpowiedzialne za projektowanie systemu edukacji i przyczynić się do wzrostu poziomu edukacji medialnej.
Koncepcja projektu jest wynikiem doświadczeń partnerów w obszarze zjawiska wypalenia zawodowego, stresu, spadku motywacji a nawet depresji wolontariuszy ngo na skutek zderzenia się z trudnymi historiami podopiecznych – dziećmi w trudnej sytuacji/ z traumatyczną przeszłością. Projekt wychodzi naprzeciw potrzebom tych osób, poprzez stworzenie uniwersalnego, modułowego programu szkoleniowego dla wolontariuszy (cel) z wykorzystaniem doświadczeń norweskich ngo, zebranych w raporcie dobrych praktyk, oferując również narzędzia umożliwiające precyzyjny dobór modułów szkolenia do konkretnego przypadku (przewodnik dla szkolących). W wyniku projektu wolontariusze zostaną wzmocnieni i zmotywowani, co przełoży się na ich lepszą i dłuższą pracę z korzyścią dla beneficjentów końcowych – dzieci. Projekt będzie miał istotny wpływ na ngo i dzieci w Polsce, ale także organizacje w Norwegii oraz w innych krajach EU. Ma potencjał do skalowalności na inne grupy pracujące z osobami zagrożonymi wykluczeniem.
Projekt dotyczy zdrowia młodzieży i rozwoju narzędzi edukacyjnych dla zdrowia publicznego. Celem jest ich dalszy rozwój oraz wymiana dobrych praktyk „child welfare education”. Poprzez projekt chcemy realizować aspekt edukacji włączającej, poprawić kompetencje zdrowotne młodzieży oraz wdrażać standardy bezpieczeństwa w edukacji. W sumie planujemy dotrzeć do grupy 20.000 osób. Przewidziane w projekcie działania zakładają warsztaty, szkolenie oraz grę miejską, a opierają się na wykorzystaniu metody pozaformalnej modułów edukacyjnych, które cechują się: uniwersalnością, elastycznością, wykorzystaniem ewaluacji i upowszechniania, praktycznością zagadnień, atrakcyjnością formy i treści oraz wykorzystaniem narzędzi IT i networkingu. Projekt pozwoli na implementację nowatorskich narzędzi w Norwegii i dalszy ich rozwój w Polsce. Wypracowane standardy jakości (certyfikat QNEC) korzystnie wpłyną na dzieci i młodzież, poprzez wdrażające je organizacje i instytucje edukacyjne.
„EDU-akcja 2020:2021: „Wychowując Doskonałość”- poprzez połączenie środowisk edukacji muzycznej i kulturowej w Polsce, Norwegii i Islandii” ma na celu zmniejszenie różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie EOG oraz wzmacnianie relacji trójstronnych między partnerami w obszarze edukacji poprzez realizację wspólnych inicjatyw: konferencji, seminarium i forum oraz przygotowanie interdyscyplinarnej monografii pt.: „Schoolchildren in Central and North Europe: about the Need for Transcultural Education. Social, Ethical, Musical and Medical Aspects” adresowanej do osób pracujących z dziećmi. Wyniki badań polsko-norwesko-islandzkich w niej zawarte mogą być pomocne również dla pracowników sektora edukacji szczebla średniego i wyższego – tym samym projekt będzie miał szerokie oddziaływanie. Uczestnicy: studenci i pedagodzy instytucji biorących udział w projekcie (łącznie: 6). Rezultaty projektu mają szanse pozytywnie wpłynąć na rozwój sektora edukacji muzycznej oraz integracji społecznej.