Komponent III – Współpraca instytucjonalna – kształcenie zawodowe

Spis treści

    Poniższe informacje zostały opracowane w oparciu o zaproszenie do składania wniosków oraz przewodnik dla wnioskodawców i mają na celu ułatwienie wyszukiwania danych potrzebnych na etapie opracowywania wniosku aplikacyjnego. W przypadku rozbieżności, wiążące dla aplikującego są informacje zawarte w powyższych dokumentach, z którymi można się zapoznać w tym miejscu lub korzystając z poniższych linków

    1. Zaproszenie do składania wniosków
    2. Przewodnik dla wnioskodawców – Komponent III
    3. Szkic wniosku – Komponent III
    4. Karta oceny formalnej – Komponent III
    5. Karta oceny merytorycznej – Komponent III
    6. Karta oceny merytorycznej – Komponent III (tylko b)
    7. Instrukcja wypełniania wniosku
    8. Oświadczenie reprezentanta prawnego
      1. wersja polska
      2. wersja angielska
    9. Oświadczenie o pomocy de minimis
      1. wersja polska
      2. wersja angielska
    10. Słowniczek pojęć

    Opis działań

    W ramach KOMPONENTU III instytucje z Polski, Państw-Darczyńców, oraz w uzasadnionych przypadkach, z innych Krajów-Beneficjentów EOG, mogą realizować dwustronne oraz wielostronne projekty na rzecz poprawy jakości i dopasowania kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) oraz zawodowego kształcenia ustawicznego.

    Projekty powinny być zgodne z celami ogólnymi i zagadnieniami horyzontalnymi Programu Edukacja i dotyczyć takich zagadnień jak:
    - rozwój kształcenia zawodowego wobec potrzeb ekonomicznych i społecznych,
    - wzmacnianie współpracy pomiędzy edukacją a przedsiębiorcami - dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy,
    - rozwój edukacji włączającej, wzmacnianie przedsiębiorczości i kreatywności osób uczących się,
    - wsparcie wykorzystania otwartych zasobów edukacyjnych w kształceniu zawodowym,
    - włączanie nowych technologii do edukacji i szkoleń, a także nowych metod nauczania i szkoleń,
    - rozwijanie wsparcia psychologicznego oraz pedagogicznego dla uczniów i studentów,
    - rozwój kompetencji zawodowych kadry i innych osób aktywnych w sektorze kształcenia zawodowego,
    - rozwijanie międzysektorowej współpracy instytucjonalnej w zakresie kształcenia zawodowego,
    - wdrażanie innowacji pedagogicznych,
    - współpraca i wymiana dobrych praktyk pomiędzy partnerami projektu,
    - rozwój doradztwa zawodowego i mentoringu,
    - usprawnienie organizacji i zarządzania instytucjami edukacyjnymi,
    - rozwijanie i wspieranie mobilności edukacyjnej, praktyk zawodowych, staży zawodowych i wymiany zawodowej,
    - wdrażanie ECVET oraz EQAVET.

    W ramach Komponentu możliwa jest realizacja trzech typów działań:
    a) opracowanie lub uaktualnienie oferty kształcenia instytucji kształcenia i szkolenia zawodowego/kształcenia ustawicznego, w tym programów nauczania, poprzez m.in.:
    - opracowanie i wdrożenie programów kształcenia na różnych poziomach kształcenia zawodowego - kierunki studiów, przedmioty, moduły, specjalizacje, warsztaty, kursy itp.
    - opracowanie i wdrożenie innowacyjnych metod i narzędzi edukacyjnych – podręczniki, przewodniki, materiały szkoleniowe, programy informatyczne itp.
    - przeprowadzanie badań, analiz i publikacja wyników/rekomendacji.
    międzynarodową mobilność pomiędzy partnerami.
    - organizację wydarzeń upowszechniających.

    b) wymiana doświadczeń i dobrych praktyk, organizacja wspólnych inicjatyw z partnerami z Państw-Darczyńców poprzez m.in.:
    - seminaria, konferencje, warsztaty edukacyjne,
    szkolenia intensywne dla osób uczących się oraz nauczycieli, trenerów i kadry zarządzającej instytucjami edukacyjnymi i innych osób aktywnych w sektorze edukacji.

    c) opracowanie lub uaktualnienie lokalnych/regionalnych/krajowych strategii rozwoju szkolnictwa zawodowego/branżowego i kształcenia ustawicznego.
    Strategia musi być opracowana we współpracy pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za edukację a szkołami zawodowymi, uczelniami wyższymi czy instytucjami edukacji dorosłych funkcjonującymi w danym regionie.

    Projekt może być wdrażany osobno dla każdego z działań (a, b lub c), albo może składać się z dwóch lub wszystkich działań.

    Kto może uzyskać dofinansowanie

    Uprawnionymi Wnioskodawcami są polskie podmioty prawne działające w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego i zawodowego kształcenia ustawicznego.
    Wnioskodawca musi potwierdzić, że obecnie prowadzi działalność w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego lub zawodowego kształcenia ustawicznego oraz, że od co najmniej 12 miesięcy przed złożeniem wniosku, prowadzi nieprzerwanie działalność w sektorze edukacji formalnej lub pozaformalnej.

    UWAGA
    Wnioskodawcą może być tylko i wyłącznie podmiot polski, który jest odpowiedzialny za wypełnienie oraz złożenie wniosku w systemie on-line do Operatora Programu.

    Uprawnieni partnerzy

    - Podmioty prawa, których siedziba znajduje się na terenie Państw-Darczyńców lub Polski. W uzasadnionych przypadkach, jeśli zaangażowanie partnerów z Państw-Darczyńców nie jest możliwe, mogą zostać zaproszeni partnerzy z innych Państw-Beneficjentów, np. projekty współpracy instytucjonalnej w celu transferu innowacyjnych wyników.
    - Instytucje kształcenia i szkolenia zawodowego w Szwajcarii, ze specjalnym porozumieniem o współpracy z Liechtensteinem.
    - Szwajcarskie uniwersytety w odniesieniu do studentów i pracowników narodowości Liechtensteinu.

    Partnerstwo powinno składać się z co najmniej 2 podmiotów. Wnioskodawca składa wniosek w imieniu wszystkich partnerów zaangażowanych w projekt.

    W projektach realizowanych w ramach Działania b lub jeśli projekt zawiera Działanie b, partnerstwo z podmiotami z Państw-Darczyńców jest obowiązkowe.

    W przypadku projektów realizowanych w ramach Działań a i c obowiązkowe jest partnerstwo z podmiotami wymienionymi, jako uprawnieni Partnerzy – partnerstwo z podmiotami z Państw-Darczyńców jest preferowane, ale nie jest obowiązkowe.

    Stawki

    KategoriaStawkaOpis
    Zarządzanie
    i wdrażanie projektu
    Miesiąc realizacji projektu:

    Koordynator: 500 EUR
    Partner: 250 EUR
    koszty związane z zarządzaniem
    projektem, planowaniem,
    monitoringiem, obsługą
    administracyjną i finansową
    projektu, koordynacją działań
    i komunikacją między
    partnerami itp., realizacją
    działań projektowych np.
    promocją (druk ulotek, broszur,
    plakatów, strona internetowa,
    udział w wydarzeniach
    zewnętrznych), ewaluacyjnymi,
    oraz innymi niezbędnymi
    do realizacji projektu
    nie pokrywane w ramach
    innych kategorii.
    Podróż
    (spotkania projektowe)
    10-99 km: 20 EUR
    100-499 km: 180 EUR
    500-1999 km: 275 EUR
    2000-2999 km: 360 EUR
    3000-3999 km: 530 EUR
    pokrycie kosztów związanych
    z podróżami uczestników
    z miejsca zamieszkania
    do miejsca spotkania
    Utrzymanie
    uczestników
    Dzień pobytu:
    w Polsce: 150 EUR
    NO, IS, LI: 200 EUR
    pokrycie kosztów związanych
    z utrzymaniem
    podczas spotkania
    (maksymalnie 2 dni spotkania
    i 2 dni na podróż).
    Wydarzenia związane
    z promocją i wdrażaniem
    rezultatów projektu
    Uczestnik: 100 EUR

    Limit 15 000 EUR
    (wydarzenia edukacyjne
    realizowane w ramach
    działania b
    nie są limitowane)
    Koszty związane z promocją
    rezultatów poprzez organizację
    konferencji, seminariów,
    szkoleń i warsztatów.
    Np.: pakiety konferencyjne,
    materiały szkoleniowe,
    tłumaczenia podczas wydarzeń,
    catering, wynajem sal
    i wyposażenia, podróż
    i utrzymanie uczestników,
    koszty obsługi.
    Podróż (działania związane
    z uczeniem się i szkoleniem)
    10-99 km: 20 EUR
    100-499 km: 180 EUR
    500-1999 km: 275 EUR
    2000-2999 km: 360 EUR
    3000-3999 km: 530 EUR
    pokrycie kosztów związanych
    z podróżami uczestników
    z miejsca zamieszkania
    do miejsca szkolenia
    Wsparcie indywidualne
    (działania związane
    z uczeniem się i szkoleniem)
    Dzień pobytu:
    Pracownik:
    w Polsce: 150 EUR
    w NO, IS lub LI: 200 EUR
    Uczeń/student:
    w Polsce: 120 EUR
    w NO, IS lub LI: 150 EUR
    pokrycie kosztów utrzymania
    uczestników podczas działań
    związanych z uczeniem się
    i szkoleniem.
    (maksymalny czas trwania
    to 14 dni – w tym:
    10 dni zajęć i 2 dni na podróż)
    Wsparcie uczestników
    ze specjalnymi potrzebami
    Koszty rzeczywistePokrycie kosztów związanych
    z umożliwieniem udziału
    w mobilnościach osobom
    z niepełnosprawnościami.
    Koszty osobowe
    opracowania rezultatów
    Stawki dzienne
    wynagrodzenia w zależności
    od kraju zatrudnienia

    Trener / nauczyciel / badacz
    Polska: 74 EUR
    Islandia: 214 EUR
    Liechtenstein: 241 EUR
    Norwegia: 241 EUR
    Koszty osobowe
    związane z opracowaniem
    trwałych rezultatów projektu
    [takich jak programy nauczania,
    materiały pedagogiczne,
    otwarte zasoby edukacyjne
    (OER), narzędzia informatyczne,
    analizy, badania, plany
    i strategie rozwoju]
    Koszty nadzwyczajneKoszty rzeczywiste (100%)
    do limitu 20% całkowitych
    kosztów projektu.
    zakup towarów (np. sprzętu,
    wyposażenia szkoleniowego)
    i podwykonawstwo uzasadnione
    dla osiągniecia celów
    projektu, które nie mogą
    zostać pokryte z innych
    kategorii budżetu oraz koszty
    zabezpieczenia finansowego,
    jeśli wymagane
    przez Operatora Programu.
    W przypadku realizacji
    projektu tylko w ramach
    działania B
    nie uwzględnia się kategorii:
    Koszty osobowe
    opracowania rezultatów;
    Koszty nadzwyczajne.

    Ramy czasowe

    Data zakończenia naboru15.09.2019r.
    Czas trwania projektu (działanie a)6-24 miesięcy
    Czas trwania projektu (działanie b)3-12 miesięcy
    Czas trwania projektu (działanie c)6-24 miesięcy
    Czas trwania projektu (kilka działań)6-24 miesięcy

    Termin i sposób składania

    Data końcowa do złożenia wniosku

    15.09.2019

    Godzina zakończenia

    23:59

    Strefa czasowa

    UTC+01:00

    System składania wniosków znajduje się na stronie: