Poniższe informacje zostały opracowane w oparciu o zaproszenie do składania wniosków oraz przewodnik dla wnioskodawców i mają na celu ułatwienie wyszukiwania danych potrzebnych na etapie opracowywania wniosku aplikacyjnego. W przypadku rozbieżności, wiążące dla aplikującego są informacje zawarte w powyższych dokumentach, z którymi można się zapoznać w tym miejscu lub korzystając z poniższych linków
W ramach KOMPONENTU IV instytucje z Polski, Państw-Darczyńców oraz, w uzasadnionych przypadkach, z innych Krajów-Beneficjentów EOG, mogą realizować dwustronne oraz wielostronne projekty na rzecz poprawy jakości i dopasowania oferty edukacyjnej na wszystkich poziomach, począwszy od edukacji wczesnoszkolnej oraz we wszelkich formach (z wyłączeniem VET i zawodowego kształcenia ustawicznego).
Projekty powinny być zgodne z celami ogólnymi i zagadnieniami horyzontalnymi Programu Edukacja i dotyczyć takich zagadnień jak:
- rozwój edukacji szkolnej, szkolnictwa wyższego i edukacji osób dorosłych pod kątem lepszego dopasowania do aktualnych potrzeb ekonomicznych i społecznych;
- wzmacnianie współpracy pomiędzy edukacją, a przedsiębiorcami - dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy;
- rozwijanie edukacji włączającej;
- wzmacnianie przedsiębiorczości i kreatywności osób uczących się;
- rozwijanie wykorzystania otwartych zasobów edukacyjnych;
- włączanie nowych technologii w edukację i szkolenia oraz nowych metod nauczania i szkoleń;
- rozwijanie wsparcia psychologicznego i pedagogicznego dla uczniów i studentów;
- rozwój kompetencji zawodowych nauczycieli, wykładowców, trenerów, kadry zrządzającej instytucjami edukacyjnymi i innych osób aktywnych w sektorze edukacji;
- rozwijanie współpracy pomiędzy instytucjami na wszystkich poziomach edukacji, począwszy od edukacji wczesnoszkolnej i pomiędzy różnymi sektorami;
- wdrażanie innowacji pedagogicznych;
- współpraca i wymiana dobrych praktyk pomiędzy partnerami projektu;
- rozwijanie doradztwa zawodowego i mentoringu;
- usprawnienie organizacji i zarządzania instytucjami edukacyjnymi;
- rozwijanie i wspieranie mobilności edukacyjnych, praktyk, staży i wymian zawodowych.
W ramach Komponentu możliwa jest realizacja trzech typów działań:
a)opracowanie lub uaktualnienie oferty kształcenia na różnych poziomach edukacji (z wyłączeniem VET), w tym programów nauczania, poprzez m.in.:
- opracowanie i wdrożenie programów nauczania na różnych poziomach edukacji - kierunki studiów, przedmioty, moduły, specjalizacje, warsztaty, kursy itp.
- opracowanie i wdrożenie innowacyjnych metod i narzędzi edukacyjnych – podręczniki, przewodniki, materiały szkoleniowe, programy informatyczne itp.
- przeprowadzanie badań, analiz i publikacja wyników/rekomendacji.
międzynarodową mobilność pomiędzy partnerami.
- organizację wydarzeń upowszechniających.
b) wymiana doświadczeń i dobrych praktyk, organizacja wspólnych inicjatyw z partnerami z Państw-Darczyńców poprzez m.in.:,
- seminaria, konferencje, warsztaty edukacyjne.
- szkolenia intensywne dla osób uczących się oraz nauczycieli, trenerów i kadry zarządzającej instytucjami edukacyjnymi i innych osób aktywnych w edukacji.
- wydarzenia kulturalne związane z edukacją.
c) opracowanie lub uaktualnienie lokalnych/regionalnych/krajowych strategii w zakresie edukacji i szkoleń z uwzględnieniem edukacji w rozwoju regionu.
Strategia musi być opracowana we współpracy pomiędzy instytucjami odpowiedzialnymi za edukację w poszczególnych sektorach, a szkołami, uczelniami wyższymi czy instytucjami edukacji dorosłych funkcjonującymi w danym regionie.
Projekt może być wdrażany osobno dla każdego z działań (a, b lub c), albo może składać się z dwóch lub wszystkich działań.
Polskie podmioty prawa prowadzące działalność w zakresie edukacji szkolnej, szkolnictwa wyższego i edukacji dorosłych z wykluczeniem kształcenia i szkolenia zawodowego.
Wnioskodawca musi potwierdzić, że obecnie prowadzi dzielność w sektorze edukacji szkolnej, szkolnictwa wyższego i edukacji dorosłych oraz, że od co najmniej 12 miesięcy przed złożeniem wniosku, prowadzi nieprzerwanie działalność w sektorze edukacji formalnej lub pozaformalnej.
UWAGA
Wnioskodawcą może być tylko i wyłącznie podmiot polski, który jest odpowiedzialny za wypełnienie oraz złożenie wniosku w systemie on-line do Operatora Programu.
- Podmioty prawa, których siedziba znajduje się na terenie Państw-Darczyńców lub Polski. W uzasadnionych przypadkach, jeśli zaangażowanie partnerów z Państw-Darczyńców nie jest możliwe, mogą zostać zaproszeni partnerzy z innych Państw-Beneficjentów, np. projekty współpracy instytucjonalnej w celu transferu innowacyjnych wyników.
- Instytucje kształcenia i szkolenia zawodowego w Szwajcarii, ze specjalnym porozumieniem o współpracy z Liechtensteinem.
- Szwajcarskie uniwersytety w odniesieniu do studentów i pracowników narodowości Liechtensteinu.
Partnerstwo powinno składać się z co najmniej 2 podmiotów. Wnioskodawca składa wniosek w imieniu wszystkich partnerów zaangażowanych w projekt.
W projektach realizowanych w ramach Działania b lub jeśli projekt zawiera Działanie b, partnerstwo z podmiotami z Państw-Darczyńców jest obowiązkowe.
W przypadku projektów realizowanych w ramach Działań a i c obowiązkowe jest partnerstwo z podmiotami wymienionymi, jako uprawnieni Partnerzy – partnerstwo z podmiotami z Państw-Darczyńców jest preferowane, ale nie jest obowiązkowe.
Kategoria | Stawka | Opis |
---|---|---|
Zarządzanie i wdrażanie projektu | Miesiąc realizacji projektu: Koordynator: 500 EUR Partner: 250 EUR | koszty związane z zarządzaniem projektem, planowaniem, monitoringiem, obsługą administracyjną i finansową projektu, koordynacją działań i komunikacją między partnerami itp., realizacją działań projektowych np. promocją (druk ulotek, broszur, plakatów, strona internetowa, udział w wydarzeniach zewnętrznych), ewaluacyjnymi, oraz innymi niezbędnymi do realizacji projektu nie pokrywane w ramach innych kategorii. |
Podróż (spotkania projektowe) | 10-99 km: 20 EUR 100-499 km: 180 EUR 500-1999 km: 275 EUR 2000-2999 km: 360 EUR 3000-3999 km: 530 EUR | pokrycie kosztów związanych z podróżami uczestników z miejsca zamieszkania do miejsca spotkania |
Utrzymanie uczestników | Dzień pobytu: w Polsce: 150 EUR NO, IS, LI: 200 EUR | pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem podczas spotkania (maksymalnie 2 dni spotkania i 2 dni na podróż). |
Wydarzenia związane z promocją i wdrażaniem rezultatów projektu | Uczestnik: 100 EUR Limit 15 000 EUR (wydarzenia edukacyjne realizowane w ramach działania b nie są limitowane) | Koszty związane z promocją rezultatów poprzez organizację konferencji, seminariów, szkoleń i warsztatów. Np.: pakiety konferencyjne, materiały szkoleniowe, tłumaczenia podczas wydarzeń, catering, wynajem sal i wyposażenia, podróż i utrzymanie uczestników, koszty obsługi. |
Podróż (działania związane z uczeniem się i szkoleniem) | 10-99 km: 20 EUR 100-499 km: 180 EUR 500-1999 km: 275 EUR 2000-2999 km: 360 EUR 3000-3999 km: 530 EUR | pokrycie kosztów związanych z podróżami uczestników z miejsca zamieszkania do miejsca szkolenia |
Wsparcie indywidualne (działania związane z uczeniem się i szkoleniem) | Dzień pobytu: Pracownik: w Polsce: 150 EUR w NO, IS lub LI: 200 EUR Uczeń/student: w Polsce: 120 EUR w NO, IS lub LI: 150 EUR | pokrycie kosztów utrzymania uczestników podczas działań związanych z uczeniem się i szkoleniem. (maksymalny czas trwania to 14 dni – w tym: 10 dni zajęć i 2 dni na podróż) |
Wsparcie uczestników ze specjalnymi potrzebami | Koszty rzeczywiste | Pokrycie kosztów związanych z umożliwieniem udziału w mobilnościach osobom z niepełnosprawnościami. |
Koszty osobowe opracowania rezultatów | Stawki dzienne wynagrodzenia w zależności od kraju zatrudnienia Trener / nauczyciel / badacz Polska: 74 EUR Islandia: 214 EUR Liechtenstein: 241 EUR Norwegia: 241 EUR | Koszty osobowe związane z opracowaniem trwałych rezultatów projektu [takich jak programy nauczania, materiały pedagogiczne, otwarte zasoby edukacyjne (OER), narzędzia informatyczne, analizy, badania, plany i strategie rozwoju] |
Koszty nadzwyczajne | Koszty rzeczywiste (100%) do limitu 20% całkowitych kosztów projektu. | zakup towarów (np. sprzętu, wyposażenia szkoleniowego) i podwykonawstwo uzasadnione dla osiągniecia celów projektu, które nie mogą zostać pokryte z innych kategorii budżetu oraz koszty zabezpieczenia finansowego, jeśli wymagane przez Operatora Programu. |
W przypadku realizacji projektu tylko w ramach działania B nie uwzględnia się kategorii: Koszty osobowe opracowania rezultatów; Koszty nadzwyczajne. |
Data zakończenia naboru | 15.09.2019r. |
Czas trwania projektu (działanie a) | 6-24 miesięcy |
Czas trwania projektu (działanie b) | 3-12 miesięcy |
Czas trwania projektu (działanie c) | 6-24 miesięcy |
Czas trwania projektu (kilka działań) | 6-24 miesięcy |
System składania wniosków znajduje się na stronie: