Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) jest jedyną w Polsce instytucją z tak ogromnym doświadczeniem w zarządzaniu kilkunastoma edukacyjnymi programami europejskimi. Inicjatywy, którymi Fundacja zarządza od 1993 roku, dają możliwość zdobycia zarówno wiedzy podstawowej, jak i specjalistycznej, w sposób formalny i akademicki oraz pozaformalny i praktyczny. Umożliwiają one również rozwijanie pasji w odległych krajach i lokalnych społecznościach.
FRSE W latach 2007-2013 koordynowała w Polsce programy „Uczenie się przez całe życie” (Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius i Grundtvig) oraz „Młodzież w działaniu”. Wiarygodność Fundacji przełożyła się na zaufanie, jakim ją obdarzono, powierzając jej funkcję Narodowej Agencji Programu Erasmus+ na lata 2014-2020.
Równolegle Fundacja realizuje europejskie inicjatywy informacyjno-edukacyjne: eTwinning, Eurodesk Polska, Europass, Eurydice i EPALE. Wspiera również współpracę z krajami Wschodu poprzez Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży oraz Centrum Współpracy SALTO z Krajami Europy Wschodniej i Kaukazu. FRSE przez kilka lat była też Operatorem Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego (FSS) działającego w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG) 2009-2014. Obecnie FRSE jest Operatorem Programu Edukacja, który w perspektywie 2014-2021 zastąpił FSS. Od 2014 r. Fundacja realizuje Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), który jest następcą zakończonego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Do 2016 r. pełniła także funkcję Punktu Kontaktowego Funduszu Stypendialnego SCIEX w Polsce.
Nie tylko programy
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jest organizatorem wielu wydarzeń o charakterze edukacyjnym. Narodowa Agencja od lat realizuje konkursy, których celem jest promowanie rezultatów projektów. Flagowymi inicjatywami są EDUinspiracje (w tym EDUinspirator oraz EDUinspiracje – Media), a także European Language Label oraz SElfie+. Ponadto, organizacja posiada duże doświadczenie jako koordynator obchodów Europejskiego Tygodnia Młodzieży oraz współorganizator wydarzeń odbywających się w ramach Europejskiego Dnia Języków. Warto również zwrócić uwagę na działalność wydawniczą Fundacji. Obecnie organizacja wydaje dwa bezpłatne czasopisma o tematyce edukacyjnej: „Języki Obce w Szkole” oraz „Europa dla Aktywnych”.
Potwierdzona jakość
W 2011 roku FRSE zdobyła certyfikat zgodności systemu zarządzania jakością z normą ISO 9001:2008 w zakresie zarządzania międzynarodowymi i krajowymi programami edukacyjnymi. Uzyskanie certyfikatu było poprzedzone wielomiesięcznymi przygotowaniami w zakresie wprowadzania polityki jakości Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz dostosowania wewnętrznych procedur fundacyjnych do nowoczesnych narzędzi zarządzania. Certyfikat został odnowiony w roku 2014. W maju 2018 roku przyznany został certyfikat zgodności systemu zarządzania jakością z normą ISO 9001:2015.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jest fundacją Skarbu Państwa zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla miasta stołecznego Warszawy, Wydział XVI (Sygn. Akt XVI NS Rej. F 1647/93). Akt rejestracji dokonany był 11.10.1993 r. Fundacja działa na podstawie statutu oraz ustawy o fundacjach z dnia 6.04.1984 r.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jest również uczestnikiem programu Rzetelna Firma, prowadzonego pod patronatem Krajowego Rejestru Długów. Certyfikat rzetelności można sprawdzić na wizytówce FRSE w systemie.
Fundusze EOG
Fundusze EOG reprezentują wkład Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w tworzenie Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.
Istnieją dwa cele ogólne: ograniczenie nierówności ekonomicznych i społecznych w Europie oraz wzmocnienie relacji dwustronnych pomiędzy Państwami-Darczyńcami a 15 krajami UE z Europy Środkowej, Południowej i obszaru Morza Bałtyckiego. Trzy Państwa-Darczyńcy ściśle współpracują z UE w ramach Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Darczyńcy przekazali 3,3 miliarda euro w ramach kolejnych programów funduszy w latach 1994–2014. Fundusze EOG na lata 2014–2021 wynoszą 1,55 miliarda euro. Priorytety na ten okres to:
#1 innowacje, badania naukowe, edukacja i konkurencyjność;
#2 integracja społeczna, zatrudnienie młodzieży i ograniczenie ubóstwa;
#3 środowisko, energia, zmiany klimatu i gospodarka niskoemisyjna;
#4 kultura, społeczeństwo obywatelskie, dobre zarządzanie i podstawowe prawa;
#5 sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne.
Fundusze EOG są wspólnie finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, których wkład oparty jest na ich PKB. Kwalifikowalność do funduszy wynika ze spełnienia kryteriów określonych w ramach Funduszu Spójności UE przeznaczonego dla państw członkowskich, w których dochód krajowy brutto na mieszkańca jest niższy niż 90% średniej unijnej.
O programie
Program Edukacja, dla którego rolę Operatora pełni Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), powstał na mocy międzyrządowej umowy dotyczącej wdrażania Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014 – 2021, zawartej pomiędzy Islandią, Księstwem Liechtensteinu i Królestwem Norwegii a Rzeczpospolitą Polską.
Cele Programu
Głównym celem Programu jest zmniejszanie różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz wzmacnianie stosunków dwustronnych pomiędzy Polską a Państwami-Darczyńcami (Islandia, Liechtenstein, Norwegia) w obszarze edukacji. Działania programowe mają
za zadanie wzmacnianie potencjału ludzkiego oraz poszerzanie wiedzy w Polsce.
Partnerzy Programu
Islandia
Liechtenstein
Norwegia
Działania programowe
Obszary priorytetowe (preferowane), wspierające realizację celów Programu Edukacja to:
Jednocześnie preferowane będą działania komplementarne z wcześniej podjętymi inicjatywami – zarówno w ramach Programu, jak i tymi realizowanymi z innych źródeł.
Nabory
W Programie Edukacja przewidziano nabory w ramach 4 komponentów:
W celu nawiązania bądź rozwinięcia współpracy i/lub przygotowania wspólnego projektu możliwe jest również odbycie wizyty przygotowawczej przedstawicieli polskich instytucji edukacyjnych w instytucjach z Państw-Darczyńców (Islandia, Liechtenstein, Norwegia).
Informacje dotyczące aktualnie trwających, a także planowanych i zakończonych naborów znajdują się w zakładce Nabory.
Współpraca bilateralna
Ważnym elementem obecnej edycji MF EOG pozostaje wzmacnianie relacji dwustronnych z Państwami-Darczyńcami, m.in. poprzez budowanie partnerstw
z podmiotami z Norwegii, Islandii i Liechtensteinu. W związku z tym Operator podejmuje działania służące nawiązywaniu partnerstw pomiędzy polskimi beneficjentami i instytucjami pochodzącymi z Państw-Darczyńców.
Informacje na ten temat będą na bieżąco publikowane w zakładce Aktualności i Wydarzenia.
Partnerów można również szukać przy użyciu narzędzia, którego opis znajduje się w zakładce Wyszukiwanie partnerów.
Ponadto, w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej, będzie możliwość pozyskania środków finansowych na przeprowadzenie wspomnianych powyżej wizyt przygotowawczych, które powinny przyczynić się do późniejszego złożenia wspólnego wniosku w ramach działań programowych.
Budżet Programu
Całkowity budżet Programu Edukacja wynosi ponad 23 mln €, z czego 20 mln € pochodzi z Mechanizmu Finansowego EOG, a pozostałe finansowanie to wkład krajowy.
A FUND FULL OF KNOWLEDGE
Report on the evaluation of projects
implemented as part of the Scholarship and Training Fund
by Polish higher education institutions
The main objective of the evaluation study was to assess the support given to Polish educational institutions in the framework of the second edition of the Scholarship and Training Fund (projects implemented in the years 2012-2016). The overall scope of evaluation was also accompanied by the following specific objectives:
• evaluation of the extent to which projects accomplished under the second edition of the Scholarship and Training Fund have contributed to achieving the strategic and specific objectives of the Programme;
• an assessment of the impact of projects implemented within the framework of the second edition of the STF on individual Project Promoters and on the institutions accomplishing the STF projects;
• an assessment of the quality and sustainability of the project outcomes achieved by the STF’s institutional Project Promoters.
The following evaluation criteria have been used at the planning stage:
• effectiveness (Have the objectives of the STF Programme been achieved and, if yes, to what extent?);
• relevance (To what extent the objectives of the STF projects are consistent with the needs of the recipients?);
• usefulness (To what extent the results generated by the STF Project Promoters correspond to the needs of target audience of these results?);
• sustainability (To what extent project outcomes are long-lasting and sustainable?).
Publication “International mobility, cooperation and development in education. Scholarship and Training Fund in the years 2012-2016” summarizes implementation of the II phase of the EEA/Norway Grants in terms of Scholarships in Poland.
The data and reports of beneficiaries compiled in the publication show the remarkable value which emerged during realization of the Fund in Poland and how extremely inspiring were STF projects. The publication presents some of the individual and institutional projects implemented from 2013, as well as statistical data and STF calendar. It also summarizes the results of completed projects and the actions taken by the Foundation for the Development of Education System, acting as the Operator of the Scholarship and Training Fund in Poland.
Enjoy reading!