Partnerstwo Warszawa-Oslo: wizyta studyjna w celu wymiany doświadczeń w zakresie poprawy jakości oferty edukacyjnej i finansowania oświaty.

Partnerstwo Warszawa-Oslo: wizyta studyjna w celu wymiany doświadczeń w zakresie poprawy jakości oferty edukacyjnej i finansowania oświaty.

Projekt dotyczy organizacji wizyty studyjnej przedstawicieli Biura Edukacji Urzędu m.st. Warszawy w osobach Dyrektorów Biura Edukacji oraz pracowników merytorycznych w mieście Oslo. Wizyta studyjna odbędzie się wiosną 2020 roku. Celem głównym projektu jest niwelowanie różnic społeczno-ekonomicznych w obszarze edukacji w obrębie EOG. Na bazie doświadczeń wynikających z organizacji wizyty studyjnej, wnioskodawca zaimplementuje bądź stworzy rozwiązania zmierzające do poprawy jakości oferty edukacyjnej m.st. Warszawy, przy jednoczesnym efektywniejszym zarządzaniu posiadanymi zasobami finansowymi przeznaczonymi na oświatę. Dodatkową korzyścią wynikającą z realizacji projektu będzie nawiązanie partnerskich relacji z przedstawicielami miasta Oslo w obszarze oświaty, co w dalszej perspektywie może przełożyć się na realizację kolejnych projektów edukacyjnych. Projekt oddziaływał będzie na mieszkańców Warszawy, w tym przede wszystkim uczniów, nauczycieli i pracowników oświatowych.

Innowacyjne metody kształcenia dla wsparcia polskiej edukacji. Kierunek Islandia.

Realizacja proj. wynika z potrzeby poznania autorskiej metody Play to Learn More and SmartEnglish realizowanych w islandzkich szkołach. Metody te w sposób skuteczny wpływają na poprawę jakości nauczania i uczenia się. Projekt wynika z celów Programu Edukacja, tj. przyczynia się do wzmocnienia kapitału ludzkiego i rozwoju bazy wiedzy w Polsce w zakresie stosowania tych innowac.metod kształcenia w wyniku wzmocnienia stos. dwustronnych pomiędzy Polską a Islandią, których efektem jest większa skuteczność kształcenia. Cel ten będzie realiz. poprzez rozwój kadry kształcącej n-li, i zastosowane w/w metod podczas wizyty: job shadowing, dyskusja, warsztaty. Uczestnicy projektu to: 5 n-li konsultantów, którzy kształcą n-li szkół z woj.opolsk. odpowiadający za rozwój edukacji w regionie. Rezultaty: opracowanie projektu partnerskiego w zakresie innowacyjnego kształcenia, wykorzystanie poznanych metod podczas szkoleń dla n-li realizowanych w RZPWE, zamieszczenie materiałów na stronie projektu.

Innowacyjne metody kształcenia dla wsparcia polskiej edukacji. Kierunek Norwegia.

Realizacja proj. wynika z potrzeby poznania innowacyjnych metod kształcenia w szkołach norweskich, które w sposób skuteczny wpływają na poprawę jakości nauczania i uczenia się. Projekt wynika z celów Programu Edukacja, tj. przyczynia się do wzmocnienia kapitału ludzkiego i rozwoju bazy wiedzy w Polsce w zakresie stosowania innowac.metod kształc. w wyniku wzmocnienia stosunków dwustronnych pomiędzy Polską a Norwegią, których efektem jest większa skuteczność kształcenia. Cel ten będzie realiz. poprzez job shadowing,rozmowy, warsztaty. Uczestnicy projektu to: n-le-konsultanci, którzy kształcą nauczycieli z woj.opolsk. i odpowiadają za rozwój edukacji w regionie. Dbając o jakość szkoleń kształcą n-li z interesujących metod motywujących wymagającego ucznia a także ucznia z SPE. Rezultaty: strona internetowa projektu z wypracowanymi materiałami, opracowanie projektu partnersk. w zakresie innowac. kształc., wykorzystanie poznanych metod podczas szkoleń dla n-li prowadzonych w RZPWE.

Edukacja włączająca w muzeum: wymiana doświadczeń edukatorów

Przedmiotem projektu jest wizyta studyjna 5 pracowników Muzeum Wsi Lubelskiej (MWL) w norweskiej instytucji MUSEENE I SØR TRØNDELAG (MiST), zrzeszającej 11 muzeów. Uczestnicy to edukatorzy muzealni i kadra zarządzająca. Temat: EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA W MUZEUM. CELE: rozwój zawodowy pracowników, wymiana doświadczeń, zdobycie wiedzy na rzecz lepszego dostosowania oferty edukacyjnej do osób ze specjalnymi potrzebami i lepszego zarządzania, nawiązanie współpracy dwustronnej. Wizyta wpisuje się w PLANY STRATEGICZNE MWL. Uczestnicy odwiedzą muzea zrzeszone w MiST, spotkają się z pracownikami, wezmą udział w prezentacjach, warsztatach, dyskusjach. W rezultacie podniosą kompetencje zawodowe, językowe, międzykulturowe, poziom wiedzy, doświadczenia z zakresu edukacji włączającej, zacieśni się współpraca dwustronna. Długoterminowo wzmocni się pozycja MWL dzięki potencjałowi wypracowanemu w ramach projektu i nabytemu doświadczeniu, MWL zostanie lepiej dostosowane do osób ze specjalnymi potrzebami.

Pedagogika Rudolfa Steinera w kształceniu nauczycieli XXI wieku

Celem projektu jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej, nawiązanie współpracy pomiędzy Rudolf Steiner University College in Oslo, a UMCS w Lublinie oraz opracowanie planu działań naukowo-badawczych, w oparciu o nabyte doświadczenia. Koncepcja projektu zakłada poznanie osobliwości funkcjonowania jednej z norweskich Uczelni, sposobów wykorzystywania odmiennych rozwiązań programowych, metodycznych, przestrzennych i organizacyjnych. Celem jest również wymiana myśli naukowej, będącej podstawową wartością w szkolnictwie wyższym, poznanie tzw. dobrych praktyk, nabycie dodatkowej wiedzy i umiejętności związanych z pedagogiką Rudolfa Steinera. Uczestnikami projektu będzie 2 pracowników naukowo-dydaktycznych i 2 dydaktycznych, zajmujących się problematyką wczesnej edukacji dziecka, w sytuacji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej. Nabyte przez uczestników doświadczenia, przełożą się na poprawę jakości kształcenia, jak również atrakcyjności oferty edukacyjnej.

Wielokulturowość wyzwaniem dla systemu edukacji

Wizyta ma na celu nawiązanie współpracy między Wydziałem Pedagogiki i Psychologii UMCS w Lublinie a Laugarnesskóli w Reykjavik w Islandii. Uczestnicy to 4 pracowników dydaktyczno-naukowych Zakładu Dydaktyki UMCS, celem ich działań jest poznanie islandzkiego systemu edukacyjnego, podstawy programowej i sposobu jej realizacji na poziomie edukacji wczesnoszkolnej (klasy 1-4). Ponadto interesujące dla wnioskodawcy są proponowane rozwiązania, a w szczególności sposoby praktycznego realizowania idei włączania w społeczność lokalną rodzin emigrantów, w tym poznanie zasad organizowania jej zarówno od strony programowo-wychowawczej, jak i administracyjno-prawnej. Wizyta w Laugarnesskóli w Reykjavik stanowić będzie okazję do nawiązania kontaktów międzyinstytucjonalnych, a w przyszłości ich sformalizowania, określenie zasad i sposobów współpracy dydaktycznej.

Nowoczesne metody nauczania i zarządzania projektami

Głównym celem jest podniesienie kompetencji uczestników wizyty w zakresie innowacyjnych metod nauczania (IMN) oraz zarządzania projektami dzięki wymianie doświadczeń oraz nawiązanie współpracy w zakresie realizacji projektów z OsloMet. W projekcie wezmą udział 4 osoby. Planowane są obserwacje uczestniczące, spotkania z pracownikami i studentami OsloMet, prowadzenie zajęć pokazowych, seminarium dot. IMN i warsztat design thinking. W rezultacie projektu powstanie e-book dot. IMN, artykuły naukowe i popularnonaukowe,odbędą się spotkania i seminaria dla pracowników UMCS, konferencja dot. IMN. Potencjalnym efektem długofalowym jest zmiana sposobu kształcenia studentów nastawiona na wzrost kompetencji miękkich, mobilności,umiejętności praktycznych i kreatywności. Podniosą się też kompetencje pracowników we wdrażaniu IMN. Możliwym efektem długoterminowym jest wzrost umiejętności pisania projektów i wspólne przygotowanie wniosku we współpracy z OsloMet.

Edukacja włączająca bez granic – Polska – Norwegia

Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej kształcącej przyszłych nauczycieli poprzez wymianę doświadczeń między specjalistami z Polski i Norwegii w zakresie edukacji włączającej, a także rozszerzenie współpracy pomiędzy instytucjami w w/w obszarze. W ramach projektu przewidziano udział 4 pracowników Wydziału Pedagogiki i Psychologii w wizycie studyjnej w Polskiej Szkole w Fredrikstad. W ramach wizyty uczestnicy zapoznają się z funkcjonowanie placówki, poprowadzą warsztaty dla nauczycieli i rodziców, jak również przeprowadzą diagnozę uczniów w obszarze specjalnych potrzeb edukacyjnych. Wnioski z odbytej wizyty studyjnej oraz przeprowadzonych badań zostaną upowszechnione po powrocie w postaci raportu z badań, spotkań ze szkołami w Polsce oraz wykładów/spotkań na macierzystej Uczelni. Wyniki badań posłużą do wprowadzenia zmian w kształceniu nauczycieli oraz zaimplementowania nowych rozwiązań w obszarze wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Edukacja włączająca bez granic – Polska – Islandia

Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej kształcącej przyszłych nauczycieli poprzez wymianę doświadczeń między specjalistami z Polski i Islandii w zakresie edukacji włączającej, a także rozszerzenie współpracy pomiędzy instytucjami w w/w obszarze. W ramach projektu przewidziano udział 3 pracowników Wydziału Pedagogiki i Psychologii w wizycie studyjnej w Polskie Szkole w Reykjaviku. W ramach wizyty uczestnicy zapoznają się z funkcjonowanie placówki, poprowadzą warsztaty dla nauczycieli i rodziców, jak również przeprowadzą diagnozę uczniów w obszarze specjalnych potrzeb edukacyjnych. Wnioski z odbytej wizyty studyjnej oraz przeprowadzonych badań zostaną upowszechnione po powrocie w postaci raportu z badań, spotkań ze szkołami w Polsce oraz wykładów/spotkań na macierzystej Uczelni. Wyniki badań posłużą do wprowadzenia zmian w kształceniu nauczycieli oraz zaimplementowania nowych rozwiązań w obszarze wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Nawiązanie współpracy pomiędzy UiB i UTP

Zasadniczym celem wyjazdu prof. do Uniwersytetu w Bergen jest nawiązanie kontaktów z pracownikami Wydziału Matematyki i Nauk Przyrodniczych. Głównym obszarem zainteresowań wizytującego, który jest doświadczonym specjalistą z zakresu fizykochemii materiałów, będzie proces dydaktyczny, a zwłaszcza interdyscyplinarność kształcenia w obszarze nauk przyrodniczych. Szczególną uwagę prof. chciałby zwrócić na sposób przekazywania wiedzy z zakresu nauk podstawowych studentom kierunków technicznych i przyrodniczych. Jego zainteresowanie będzie dotyczyło również zastosowania nowoczesnych metod dydaktycznych w procesie kształcenia, takich jak nauczanie problemowe, myślenie projektowe, nauczanie przez działanie, użycie technik medialnych w kształceniu, a także ewaluacji procesu kształcenia. Spotkania z kadrą akademicką, wizyty w laboratoriach dydaktycznych i naukowych, będą podstawą do wykorzystania norweskich doświadczeń w kształceniu studentów na UTP w Bydgoszczy.