Informacje ogólne

O operatorze

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) jest jedyną w Polsce instytucją z tak ogromnym doświadczeniem w zarządzaniu kilkunastoma edukacyjnymi programami europejskimi. Inicjatywy, którymi Fundacja zarządza od 1993 roku, dają możliwość zdobycia zarówno wiedzy podstawowej, jak i specjalistycznej, w sposób formalny i akademicki oraz pozaformalny i praktyczny. Umożliwiają one również rozwijanie pasji w odległych krajach i lokalnych społecznościach.

FRSE W latach 2007-2013 koordynowała w Polsce programy „Uczenie się przez całe życie” (Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius i Grundtvig) oraz „Młodzież w działaniu”. Wiarygodność Fundacji przełożyła się na zaufanie, jakim ją obdarzono, powierzając jej funkcję Narodowej Agencji Programu Erasmus+ na lata 2014-2020.

Równolegle Fundacja realizuje europejskie inicjatywy informacyjno-edukacyjne: eTwinning, Eurodesk Polska, Europass, Eurydice i EPALE. Wspiera również współpracę z krajami Wschodu poprzez Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży oraz Centrum Współpracy SALTO z Krajami Europy Wschodniej i Kaukazu. FRSE przez kilka lat była też Operatorem Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego (FSS) działającego w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG) 2009-2014. Obecnie FRSE jest Operatorem Programu Edukacja, który w perspektywie 2014-2021 zastąpił FSS. Od 2014 r. Fundacja realizuje Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), który jest następcą zakończonego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Do 2016 r. pełniła także funkcję Punktu Kontaktowego Funduszu Stypendialnego SCIEX w Polsce.

Nie tylko programy

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jest organizatorem wielu wydarzeń o charakterze edukacyjnym. Narodowa Agencja od lat realizuje konkursy, których celem jest promowanie rezultatów projektów. Flagowymi inicjatywami są EDUinspiracje (w tym EDUinspirator oraz EDUinspiracje – Media), a także European Language Label oraz SElfie+. Ponadto organizacja posiada duże doświadczenie jako koordynator obchodów Europejskiego Tygodnia Młodzieży oraz współorganizator wydarzeń odbywających się w ramach Europejskiego Dnia Języków. Warto również zwrócić uwagę na działalność wydawniczą Fundacji. Obecnie organizacja wydaje dwa bezpłatne czasopisma o tematyce edukacyjnej: „Języki Obce w Szkole” oraz „Europa dla Aktywnych”.

Opis programu

Fundusze EOG

Fundusze EOG reprezentują wkład Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w tworzenie Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.
Istnieją dwa cele ogólne: ograniczenie nierówności ekonomicznych i społecznych w Europie oraz wzmocnienie relacji dwustronnych pomiędzy Państwami-Darczyńcami a 15 krajami UE z Europy Środkowej, Południowej i obszaru Morza Bałtyckiego. Trzy Państwa-Darczyńcy ściśle współpracują z UE w ramach Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Darczyńcy przekazali 3,3 miliarda euro w ramach kolejnych programów funduszy w latach 1994–2014. Fundusze EOG na lata 2014–2021 wynoszą 1,55 miliarda euro. Priorytety na ten okres to:

#1 innowacje, badania naukowe, edukacja i konkurencyjność;
#2 integracja społeczna, zatrudnienie młodzieży i ograniczenie ubóstwa;
#3 środowisko, energia, zmiany klimatu i gospodarka niskoemisyjna;
#4 kultura, społeczeństwo obywatelskie, dobre zarządzanie i podstawowe prawa;
#5 sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne.

Fundusze EOG są wspólnie finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, których wkład oparty jest na ich PKB. Kwalifikowalność do funduszy wynika ze spełnienia kryteriów określonych w ramach Funduszu Spójności UE przeznaczonego dla państw członkowskich, w których dochód krajowy brutto na mieszkańca jest niższy niż 90% średniej unijnej.

Program Edukacja

Program Edukacja, dla którego rolę Operatora pełni Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), jest jednym z programów wdrażanych na mocy umów podpisanych 20 grudnia 2017 r. pomiędzy Państwami-Darczyńcami: Islandią, Księstwem Liechtenstein i Królestwem Norwegii a Polską.

Cele Programu

Głównym celem Programu Edukacja jest zmniejszanie różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz wzmacnianie stosunków dwustronnych pomiędzy Polską a Islandią, Liechtensteinem i Norwegią, w obszarze edukacji. W dążeniu do tego celu, duży nacisk położony jest na edukację włączającą, zarządzanie w edukacji oraz kształcenie i szkolenia zawodowe.

Partnerzy Programu

Islandia

Liechtenstein

Norwegia

 

Działania programowe

W Programie Edukacja przewidziano nabory w ramach 4 komponentów, z podziałem na rodzaje działań:

  1. Profesjonalny rozwój kadry dydaktycznej:
    • wizyty studyjne dla kadry pracującej w obszarze edukacji formalnej i pozaformalnej;
    • intensywne szkolenia dla polskiej kadry, prowadzone w Polsce przez ekspertów z państw-darczyńców;
  2. Mobilność w szkolnictwie wyższym:
    • dla studentów – wymiany oraz praktyki;
    • dla kadry dydaktycznej i naukowej, w kraju zapraszającym – prowadzenie zajęć; uczestnictwo w seminariach, szkoleniach, warsztatach i konferencjach; job shadowing;
  3. Partnerstwa instytucjonalne na rzecz poprawy jakości i dopasowania kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) oraz kształcenia ustawicznego poprzez:
    • opracowanie lub uaktualnienie oferty, w tym programów nauczania;
    • wymianę doświadczeń i dobrych praktyk, organizację wspólnych inicjatyw z partnerami z państw-darczyńców;
    • opracowanie lub uaktualnienie lokalnych/regionalnych strategii rozwoju szkolnictwa zawodowego/branżowego oraz kształcenia ustawicznego.
  4. Partnerstwa instytucjonalne na rzecz poprawy jakości i dopasowania oferty edukacyjnej na wszystkich poziomach oraz we wszelkich formach (z wyłączeniem VET oraz kształcenia ustawicznego) poprzez działania analogiczne do wymienionych dla 3. obszaru tematycznego, przy czym, dla ostatniego z nich, kwalifikowalna może być strategia rozwoju systemu edukacyjnego.

Jednocześnie preferowane będą działania komplementarne z wcześniej podjętymi inicjatywami – zarówno w ramach Programu, jak i tymi realizowanymi z innych źródeł.

Informacje dotyczące aktualnie trwających, a także planowanych i zakończonych naborów znajdują się w zakładce Nabory.

Współpraca bilateralna

Ważnym elementem obecnej edycji MF EOG pozostaje wzmacnianie relacji dwustronnych z Państwami-Darczyńcami, m.in. poprzez budowanie partnerstw z podmiotami z Norwegii, Islandii i Liechtensteinu. W związku z tym Operator podejmuje działania służące nawiązywaniu partnerstw pomiędzy polskimi beneficjentami i instytucjami pochodzącymi z Państw-Darczyńców.
Informacje na ten temat będą na bieżąco publikowane w zakładce Aktualności i Wydarzenia.
Partnerów można również szukać przy użyciu narzędzia, którego opis znajduje się w zakładce Wyszukiwanie partnerów.
Ponadto, w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej, będzie możliwość pozyskania środków finansowych na przeprowadzenie wizyt przygotowawczych, które powinny przyczynić się do późniejszego złożenia wspólnego wniosku w ramach działań programowych.

Budżet Programu

Całkowity budżet Programu Edukacja wynosi ponad 23 mln €, z czego 20 mln € pochodzi z Mechanizmu Finansowego EOG, a pozostałe finansowanie to wkład krajowy.

Publikacje operatora
Fundusz pełen wiedzy Data publikacji: 24.08.2018

Zapraszamy do zapoznania się z raportem z badania ewaluacyjnego projektów zrealizowanych w ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego
przez polskie instytucje szkolnictwa wyższego.

Głównym celem badania była ocena wsparcia udzielonego polskim instytucjom edukacyjnym w ramach drugiej edycji Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego (projekty realizowane w latach 2012-2016). Celowi ogólnemu ewaluacji towarzyszyły również następujące cele szczegółowe:

  • ocena, w jakim stopniu projekty realizowane w ramach drugiej edycji Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego przyczyniły się do osiągnięcia celów strategicznych i szczegółowych FSS;
  • ocena wpływu projektów realizowanych w ramach drugiej edycji FSS na beneficjentów indywidualnych i na instytucje realizujące projekty w ramach FSS;
  • ocena jakości i trwałości rezultatów wytworzonych w ramach projektów realizowanych przez beneficjentów instytucjonalnych FSS.

Na etapie planowania ewaluacji zastosowano następujące kryteria ewaluacyjne:

  • skuteczność (Czy i w jakim stopniu zostały osiągnięte cele programu FSS?);
  • trafność (W jakim stopniu cele projektów realizowanych w ramach FSS są zgodne z potrzebami odbiorców?);
  • użyteczność (W jakim stopniu rezultaty wypracowane przez beneficjentów FSS odpowiadają potrzebom grup docelowych odbiorców tych rezultatów?);
  • trwałość (W jakim zakresie efekty projektu są długotrwałe?).
Pobierz dokument
Międzynarodowa mobilność, współpraca i rozwój w edukacji. Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy w latach 2012-2016 Data publikacji: 24.08.2018

Zapraszamy do zapoznania się z polską wersję publikacji podsumowującej wdrażanie II edycji FSS w Polsce pod tytułem „Międzynarodowa mobilność, współpraca i rozwój w edukacji. Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy w latach 2012-2016”. Przedstawione w publikacji dane i relacje beneficjentów pozwalają zaobserwować jak wielką wartość przyniosła realizacja Funduszu w Polsce i jak ogromnie inspirujące okazały się projekty realizowane w ramach FSS. W publikacji zostały opisane wybrane projekty instytucjonalne oraz indywidualne realizowane od 2012 roku, podsumowane działania podejmowane przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji pełniącą funkcję Operatora Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego w Polsce, a także zostały zaprezentowane dane statystyczne, kalendarium FSS oraz rezultaty zrealizowanych projektów.

Życzymy przyjemnej lektury!

Pobierz dokument
Wizyty Przygotowawcze – kompendium projektów Data publikacji: 24.08.2018

Kompendium zawiera informacje o wybranych projektach zatwierdzonych do realizacji w ramach dwóch naborów wniosków przeprowadzonych w 2013 roku. Publikacja dostarcza danych podsumowujących działanie Wizyty Przygotowawcze oraz przedstawia krótkie relacje stypendystów ze zrealizowanych projektów.

Publikacja dostępna jest także w wersji drukowanej.

Pobierz dokument